About the Journal

Artes de Educar Interinstitutional Journal (RIAE) is a free and open access scientific online publication, maintained by the Graduate Programs in Education of the following Higher Education Institutions: Rio de Janeiro’s State University/Teacher Training College (UERJ/FFP), Federal Rural University of Rio de Janeiro/Multidisciplinary Institute-Institute of Education (UFRRJ/IM-IE) and the Federal University of the State of Rio de Janeiro (Unirio). It’s mission is to nurture the art of pensarpraticar education by intertwining ethical, aesthetic and political movements.

e-ISSN: 2359-6856 | Year of creation: 2015 | Area: Education | Qualis: A4 (Teaching); A4 (Educaction)

Announcements

Current Issue

Vol. 11 No. 2 (2025): Maio/Agosto - Desafios da Formação Profissional no Teatro Acessível - Escola Técnica Estadual de Teatro Martins Pena
					View Vol. 11 No. 2 (2025): Maio/Agosto - Desafios da Formação Profissional no Teatro Acessível - Escola Técnica Estadual de Teatro Martins Pena
Published: 2025-05-30
  • EXPEDIENTE

    1-4
    DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2025.92004
  • EDITORIAL

    Denize Sepulveda, Renan Corrêa, José Antonio Sepulveda
    5-6
    DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2025.92008

Dossiê Especial: Desafios da Formação Profissional no Teatro Acessível - Escola Técnica Estadual de Teatro Martins Pena

  • EXPLORANDO AS CORES PARA ALÉM DA VISÃO: PROMOVENDO EQUIDADE NA EDUCAÇÃO DE ESTUDANTES COM DEFICÊNCIA VISUAL

    Aristóteles Meneses Lima, Fábio Garcia Bernardo
    17-38
    DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2024.85877
  • EDUCAÇÃO INFORMAL EM CENA UM ESTUDO SOBRE O ESTADO DA ARTE DO BEIJO GAY NAS TELENOVELAS

    Artur Bernardo da Rocha Batista, Jorge Felipe Fonseca Moreira
    39-59
    DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2024.87549
  • INCLUSÃO NA ESCOLA TÉCNICA ESTADUAL DE TEATRO MARTINS PENA DESAFIOS E POSSIBILIDADES PARA CONSTRUÇÃO DO TEATRO ACESSÍVEL

    Bianca Fogli, Margareth Neves de Oliveira
    60-84
    DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2025.92003
  • AS MEDIDAS SOCIOEDUCATIVAS E A CULTURA COMO EIXO PEDAGÓGICO: UM ESTUDO SOBRE O ESTADO DA ARTE

    Alumita dos Santos Ferreira Pereira, Carla Figueira de Souza
    85-108
    DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2024.87550
  • INCLUSIVE EDUCATION AND THEATER TEACHING: PATHWAYS FROM CONTEMPORARY PEDAGOGICAL PRACTICES

    Cristina Angélica Mascaro
    109-122
    DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2025.85676
  • ACESSIBILIDADE CURRICULAR ROMPENDO COM AS BARREIRAS ATITUDINAIS E PEDAGÓGICAS

    Loane Nayara de Paula Souza , Gizeli Aparecida Ribeiro de Alencar , Nadia Maria Qualio, Solange Franci Raimundo Yaegashi
    123-139
    DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2025.87544
  • CORPOS SOBERANOS NA CENA E NA VIDA UM APLAUSO E DUAS MEMÓRIAS DO ENSINO DE TEATRO PARA DEFICIENTES VISUAIS

    Leonardo de Carvalho Augusto
    140-154
    DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2025.87546
  • "What about the female clown?" Clown as a tool of accessibility

    Letícia Figueiredo dos Santos
    155-170
    DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2025.84856
  • ANALYSIS OF PUBLIC POLICIES ON ACCESSIBLE THEATER AND ITS FORMATION FROM THE PERSPECTIVE OF DIALECTICAL HISTORICAL MATERIALISM

    Quitéria Paiva Villela Santos, Adão Aparecido Molina, Conceição Solange Bution Perin
    171-186
    DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2025.85644
  • THE TRAJECTORY OF PERSONS WITH DISABILITIES THROUGH HISTORY

    Veronica Legentil
    187-208
    DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2025.83995
  • LIÇÕES PARA TODOS: A IMPORTÂNCIA DE UM SITE ACESSÍVEL PARA DEFICIENTES VISUAIS

    Ricardo Marciano, Bianca Fogli, Vinicius Marques, Lucas Alves Firmino
    209-217
    DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2025.85714
  • ARTES CÊNICAS NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM DE ALUNOS INCLUSIVOS NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO

    Vinicio Noda, Leila Pessôa da Costa
    218-235
    DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2025.85685
  • DA PLATEIA AO PALCO POLÍTICAS PARA A CONSTRUÇÃO DE UMA ESCOLA DE TEATRO ACESSÍVEL ÀS PESSOAS COM DEFICIÊNCIAS

    Edicléa Mascarenhas Fernandes, Fabiano Carneiro da Silva , Helio Ferreira Orrico
    236-249
    DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2025.92010

Entrevistas

  • MANIFESTO DA ARTE INCLUSIVA

    Paula Wenke
    348-353
    DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2025.92027

Relatos de experiências

Resenhas

Demanda contínua

  • HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO FLUMINENSE NOS ESTUDOS DA PROFESSORA HAYDÉE FIGUEIRÊDO

    Karyne Alves dos Santos
    354-364
    DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2025.83403
  • IGNORÂNCIA, REDES SOCIAIS E A UNIVERSIDADE (ESCOLA) O NEGACIONISMO E UMA PSEUDO HORIZONTALIDADE NO DEBATE

    André Luiz Bernardo Storino
    365-379
    DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2025.82824
  • O RECREIO COMO CAMPO DE DISPUTAS: MARCADORES DE DIFERENÇA E PRÁTICAS DE EXCLUSÃO NO CAp-UERJ

    Izabelly dos Santos Santana, Ana Patrícia da Silva
    380-398
    DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2025.92029
  • PROCESSOS DE INCLUSÃO DO SUJEITO SURDO NO CONTEXTO DA ESCOLA COMUM: ANÁLISE DAS CENAS DA SÉRIE CRISÁLIDA

    Cláudia Sarturi, Márcia Lise Lunardi-Lazzarin
    399-414
    DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2025.81111
  • REFLEXÕES SOBRE A POSSIBILIDADE DE UM COTIDIANO ESCOLAR DECOLONIZADO

    Marco Aurélio Correa, William Mathias Moreira, Leandro de Carvalho Moraes
    415-429
    DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2025.71785
  • OMISSÕES, HERANÇAS E VESTÍGIOS: IMPLICAÇÕES IDEOLÓGICAS DA BRANQUITUDE NO VESTIBULAR INTERNO DA UFJF

    Maria Rita Reis dos Anjos Souza, Hiago Gonçalves Dias do Nascimento
    430-449
    DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2025.76185
  • SEMEANDO SABERES AFRICANOS: DESCOLONIZANDO A MATEMÁTICA NA EDUCAÇÃO BÁSICA

    JÚLIO OMAR DA SILVA LOURENÇO, Bruno Andrade Pinto Monteiro, Fabiana de Freitas Poso
    450-471
    DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2025.72618
View All Issues