Exploring colors beyond vision: promoting equity in education for students with visual impairments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2025.85877

Keywords:

Universal Color Code, Accessibility, Children's Literature

Abstract

This study, a segment of a Master's research, discusses the outcomes of implementing a Didactic Sequence, utilizing the Universal Color Code and rooted in Children's Literature, aiming to present and discuss, beyond the visual aspect, primary and secondary colors to students with visual impairments. Encouraging discussions, reflections, and school activities involving the use of colors from the early years of education can enhance the understanding of the world, foster creativity, abstraction, and stimulate other senses, ultimately aiming at promoting equity within the school environment. Conversely, there are counterarguments suggesting that individuals with Visual Impairments do not need to learn about colors, which may lead to frustrations and, primarily, exclusion from educational processes. The activities were implemented in a fifth-grade class with blind and low vision students through qualitative research inspired by action research. As outcomes, the study aims to contribute to research literature, assist teachers and students in the teaching and learning process of colors, and promote equity in the classroom, taking into account the active participation of these students in teaching activities involving the use of colors.

Author Biographies

Aristóteles Meneses Lima, Instituto Benjamin Constant

Graduado em matemática pela Universidade Estadual do Piauí. Especialista em Matemática e em Educação Especial e Inclusiva. Mestrando em Ensino na Temática da Deficiência Visual pelo IBC. É servidor como transcritor de braille da rede estadual e municipal de Caxias no Maranhão

Fábio Garcia Bernardo, Instituto Banjamin Constant

Doutorado em Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino e História da Matemática e da Física (PEMAT-UFRJ), Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET-RJ) e Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Docente do Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu em Ensino na Área da Deficiência Visual, do Ensino Médio Técnico profissionalizante do Instituto Benjamin Constant (EBRR) e da Prefeitura Municipal de Duque de Caxias. Bolsista do Programa de Iniciação à docência da Fundação CECIERJ, Coordenador de disciplinas do Curso de Especialização em Educação Especial e Inovação Tecnológica - UFRRJ/CECIERJ. Áreas de interesse e pesquisa: Educação Matemática Inclusiva, Educação Especial e Inclusiva, Educação à Distância, Acessibilidade em suas múltiplas dimensões, Produção e desenvolvimento de Materiais e Recursos Didáticos acessíveis para estudantes com Deficiência Visual. Desenho Universal de Aprendizagem, Metodologias Ativas na Educação de Pessoas com Deficiência. Formação de Professores na perspectiva Inclusiva.

Published

2025-05-30

How to Cite

LIMA, Aristóteles Meneses; BERNARDO, Fábio Garcia. Exploring colors beyond vision: promoting equity in education for students with visual impairments. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 17–38, 2025. DOI: 10.12957/riae.2025.85877. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/85877. Acesso em: 23 sep. 2025.

Issue

Section

Dossiê Especial: Desafios da Formação Profissional no Teatro Acessível - Escola Técnica Estadual de Teatro Martins Pena