Syllabus and bibliographic references for the course of Food and Nutrition Education: document analysis
DOI:
https://doi.org/10.12957/demetra.2024.77437Abstract
Introduction: Food and Nutrition Education (FNE) is considered strategic to address the current challenges in the fields of Health, Food and Nutrition. It is a required course in the curricula of undergraduate programs in Nutrition, as it must be part of the practice of nutritionists in all fields of activity. Objective: To analyze the syllabus and the respective bibliographic references contained in the plans of FNE courses taught in Brazilian higher education institutions (HEIs). Methods: This is a qualitative, exploratory, and descriptive documentary study. The analysis of documents was based on content analysis, as proposed by Bardin (2016). Results: After reading the programs, we identified 14 themes explored throughout the course, for example: Methodologies, techniques, teaching practices and resources to teach FNE; FNE to different audiences/environments; Theoretical and pedagogical thinking in Education; History of Food and Nutrition Education; Planning, development, and assessment of educational projects; Eating Behavior; Anthropology and Food. A total of 203 works were cited, and the main bibliographical references include “Nutrição e Metabolismo: Mudanças Alimentares e Educação Nutricional” and “Educação alimentar e nutricional: algumas ferramentas de ensino”, which appeared in 70% and 67% of the course plans, respectively. Conclusion: The course is focused on methodologies, techniques, teaching practices and resources; in addition; educational projects are highly appreciated. The course contents were found to be consistent with the proposed references. Although themes related to nutrition education and anthropology of food appeared quite frequently in the course plans, few bibliographical references mentioned such themes.
Downloads
References
Brasil. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Marco de referência de educação alimentar e nutricional para as políticas públicas. Brasília(DF): MDS; 2012.
Santos LAS. O fazer educação alimentar e nutricional: algumas contribuições para reflexão. Cien Saude Colet [Internet]. 2012 [acesso 12 nov 2017];17(2):455–62. Disponível em:
Boog MCF. Atuação do nutricionista em saúde pública na promoção da alimentação saudável. Revista Ciência & Saúde. 2008;1(1):33–42. https://doi.org/10.15448/1983-652X.2008.1.3860
Nascimento VM. Educação Alimentar e Nutricional: percepção de professores, coordenadores pedagógicos e nutricionistas. São Paulo. Dissertação [Ensino em Ciências da Saúde] - Centro de Desenvolvimento do Ensino Superior em Saúde, Universidade Federal de São Paulo; 2016.
Vasconcelos FAG. O nutricionista no Brasil: uma análise histórica. Rev Nutr. 2002;15(2):127–38. https://doi.org/10.1590/S1415-52732002000200001
Camossa ACA, Costa FN do A, Oliveira PF, Figueiredo TP. Educação Nutricional: uma área em desenvolvimento. Alim Nutr [Internet]. 2005;16(4):349–54.
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação – Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES nº 5, de 7 de novembro de 2001. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Nutrição. 2001. Publicação D.O.U. 09/11/2001.
Brasil. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução no 704, de 20 de outubro de 2022. Aprova as contribuições do Conselho Nacional de Saúde à proposta de Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Nutrição. 2022.
Leal RB. Planejamento de ensino: peculiaridades significativas. 2005. https://doi.org/10.35362/rie3732705
Recine E, Porto EBS, Fernandez PM, Pereira MR. Analysis of nutrition (and food) education syllabus of nutrition undergraduate courses. Rev Nutr. 2016;29(6):885–97. https://doi.org/10.1590/1678-98652016000600012
Spudeit D. Elaboração do plano de ensino e do plano de aula [Internet]. Rio de Janeiro; 2014. [Acesso18 out 2017]. Disponível em: https://www.unirio.br/cchs/eb/arquivos/licenciatura/ELABORACAO%20DO%20PLANO%20DE%20ENSINO%20E%20DO%20PLANO%20DE%20AULA.pdf
Gil AC. Metodologia do ensino superior. 4o ed. São Paulo: Atlas; 2012.
Teixeira MC. Metodologia do ensino superior. Paraná; 2015. [Acesso 03 ago 2018]. Disponível em: http://repositorio.unicentro.br:8080/jspui/handle/123456789/598
Bardin L. Análise de conteúdo. 70o ed. São Paulo: Edições 70/Almedina Brasil; 2016.
Franco AC. Educação Nutricional na formação do nutricionista: bases teóricas e relação teoria-prática. Campinas-SP. Dissertação [Mestrado] - Faculdade de Ciências Medicas, Universidade Estadual de Campinas; 2006.
Recine E, Sugai A, Monteiro RA, Rizzolo A, Fagundes A. Saúde coletiva nos cursos de Nutrição: análise de projetos político-pedagógicos e planos de ensino. Rev Nutr. 2014;27(6):747–60.
https://doi.org/10.1590/1415-52732014000600009
Batista N, Batista S. Docência em saúde: temas e experiências. Em: Marsiglia RMG, organizador. Docência em saúde: temas e experiências. 21oed São Paulo: Editora Senac; 2007.
Batista NA. Educação Interprofissional em Saúde: Concepções e Práticas. Caderno FNEPAS [Internet]. 2012 [Acesso 11 jul 2018];2:25. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4298824/mod_resource/content/1/educacao_interprofissional.pdf
Boog MCF. Educação em Nutrição: Integrando Experiências. 1o ed. São Paulo: Komedi; 2013.
Bertolin MNT, Slater Villar B. Aplicação do modelo transteórico em estudos de nutrição. Em: Mudanças alimentares e educação nutricional. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 2011.
Franco AC, Boog MCF. Relação teoria-prática no ensino de educação nutricional. Rev Nutr. 2007;20(6).
https://doi.org/10.1590/S1415-52732007000600007
Rodrigues ÉM, Boog MCF. Problematização como estratégia de educação nutricional com adolescentes obesos. Cad Saúde Pública. 2006;22(5):923–31. https://doi.org/10.1590/S0102-311X2006000500005
Alves CGL, Martinez MR. Lacunas entre a formação do nutricionista e o perfil de competências para atuação no Sistema Único de Saúde (SUS). Interface: Communication, Health, Education. 1o de janeiro de 2016;20(56):159–69. https://doi.org/10.1590/1807-57622014.1336
Fischer RMB. O dispositivo pedagógico da mídia: modos de educar na (e pela) TV. Educação e Pesquisa. 2002;28(1):151–62. https://doi.org/10.1590/S1517-97022002000100011
Diez-Garcia RW, Cervato-Mancuso AM. Nutrição e Metabolismo: Mudanças Alimentares e Educação nutricional. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 2011.
Linden S. Educação alimentar e nutricional: algumas ferramentas de ensino. 2o ed. São Paulo: Varela; 2011.
Fagioli D, Nasser LA. Educação nutricional na infância e na adolescência: planejamento, intervenção, avaliação e dinâmica. São Paulo: RNC; 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Iara de Castro Moraes, Géssica Mercia de Almeida, Elisabetta Recine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
STATEMENT OF AUTHORSHIP RESPONSIBILITY
Title of the manuscript:
________________________________________________________
1. Statement of responsability
I certify that I have participated in the work above specified and take public responsibility for its content.
I certify that the manuscript represents an original work and that none of the material in the manuscript has been previously published, is included in another manuscript, or is currently under consideration for publication elsewhere, whether in printed form or in electronic media, except that described in the attachment.
In case of acceptance of this text by Demetra: Alimentação, Nutrição & Saude, I declare to be in accordance with the policy of public access and copyright adopted by Demetra, which provides as follows: (a) the authors retain the copyright and grant to the Journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal; (b) authors are authorized to enter additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal; and (c) authors are permitted and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this may lead to productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work.
2. Conflict of Interest Statement
I certify that there is no conflict of interest in connection with the submitted article.
Date, signature and full address of all authors.