Portuguese/Spanish Linguistic Contact on the Brazilian Coast at the Beginning of the 20th Century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/soletras.2025.89378

Keywords:

Literary Literacy, Teacher Formation, Reading Circle

Abstract

This article aims to describe the Portuguese/Spanish linguistic contact on the Brazilian coast. To this end, this study uses as a research source three Travel Diaries of Princess Maria das Neves de Bragança, daughter of D. Miguel and niece of Dom Pedro I of Brazil. These diaries are part of a collection of other notebooks written by Her Highness, which are available on the Portal de Archivos Españoles (PARES) and portray several of her travels around the world. In this case, these three diaries report her passage along the Brazilian coast, on a trip that began in Spain and went towards Argentina, in 1904. This research is based on studies of linguistic contact (Matras; Bakker, 2013; Zimmermann, 1995; Thomason, 2001) and on the concepts of multilingualism (Clyne, 1997; Blanc, 2001) and intercomprehension between Romance languages ​​(Escudé; Calvo, 2019); and describes these contact situations reported in the Travel Diaries, whose main characteristics are exolingualism and the different forms of intercomprehension.

Author Biographies

Eliabe Procópio, Federal University of Sergipe

Doutor em Linguística e Língua Portuguesa (UNESP/Araraquara), Mestre em Linguística (UFC, Brasil), Mestre em Filologia Hispânica (CSIC, Espanha), Licenciatura em Letras-Português/Espanhol e respectivas literaturas (UFC, Brasil). ** Professor-assistente de Linguística e Língua Portuguesa da Universidade Federal de Roraima. ** Participa dos seguintes grupos de pesquisa: Gramática de usos do português (Mackenzie), Pesquisas Sociolinguísticas (SOCIOLIN/UFC) e Práticas de Edição de Texto do Ceará (PRAETECE/UECE). ** Coordenador do Laboratório Imprimatur - Tradução, Revisão e Transcrição.

Rosineide Lima Gonçalves

Mestrado e Licenciatura em Letras pela Universidade Federal de Roraima.

Professora de Português/Língua Estrangeira, atuando como auxiliar de conversação na Escola Oficial de Idomas Ourense/Espanha.

Published

2025-04-30

Issue

Section

Dossiê 51: Perspectivas históricas nos estudos linguístico-gramaticais