History theory, history teaching and university: dialogues and perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/revmar.2023.76518

Keywords:

History Theory, History Teaching, University

Abstract

Presentation. Revista Maracanan, PPGH/UERJ, Rio de Janeiro, n. 32 - issue "History theory, history teaching and university: dialogues and perspectives", Jan.-Apr. 2023.

Author Biographies

Daniel Pinha Silva, Rio de Janeiro State University

Associate Professor at the Rio de Janeiro State University, Institute of Philosophy and Human Sciences, Department of History; and ProfHistoria - MA in History Teaching. PhD and MA in Social History of Culture from the Rio de Janeiro Pontifical Catholic University; BA in History from Rio de Janeiro State University.

Marcelo de Mello Rangel, Ouro Preto Federal University

Associate Professor at the Ouro Preto Federal University, Institute of Human and Social Sciences, Department of History. PhD from the Federal University of Rio de Janeiro; PhD and MA in Social History of Culture from the Rio de Janeiro Pontifical Catholic University; BA in Philosophy from the Rio de Janeiro Federal University and in History from the Rio de Janeiro State University.

References

ARAUJO, Valdei Lopes de. O direito à história: o(a) historiador(a) como curador(a) de uma experiência histórica socialmente distribuída. In. Conversas sobre o Brasil: ensaios de crítica histórica. Rio de Janeiro: Autografia, 2017.

GABRIEL, Carmen Teresa. Teoria da História, Didática da História e narrativa: diálogos com Paul Ricoeur. Revista Brasileira de História (Online), v. 32, p. 187-210, 2012.

GONÇALVES, Marcia de Almeida. Teorizar aprender e ensinar História. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2020.

GUIMARÃES, Géssica. Disciplina e experiência: construindo uma comunidade de escuta na teoria e no ensino de história. História da Historiografia, Ouro Preto (MG), v. 14, n. 36, p. 373–401,

MATTOS, Ilmar Rohloff de. "Mas não somente assim!" Leitores, autores, aulas como texto e o ensino-aprendizagem de História. Tempo, Niterói (RJ), v. 11, n. 21, p. 5-16, jun. 2006.

RANGEL, Marcelo de M.; ARAUJO, Valdei L de. Apresentação - Teoria e história da historiografia: do giro linguístico ao giro ético-político. História da Historiografia, Ouro Preto (MG), v. 8, n. 17,

RODRIGUES, Mara Cristina; SCHMIDT, Benito. O professor universitário de história é um professor? Reflexões sobre a docência de teoria e metodologia da história e historiografia no ensino superior. Revista de História da Unisinos, v. 21, p. 169-178, 2017.

TURIN, Rodrigo; AVILA, Arthur; NICOLAZZI, Fernando (Orgs.). A História (in)Disciplinada: Teoria, ensino e difusão de conhecimento histórico. Vitória: Milfontes, 2019.

Published

2023-06-20

How to Cite

Silva, D. P., & Rangel, M. de M. (2023). History theory, history teaching and university: dialogues and perspectives. Revista Maracanan, (32), 07–15. https://doi.org/10.12957/revmar.2023.76518