Education, teaching and authorship: thinking teaching-learning of history – Interview with professor Ilmar Rohloff de Mattos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/revmar.2023.76519

Keywords:

History Teaching, Interview, Ilmar Rohloff de Mattos

Abstract

Interview with professor Ilmar Rohloff de Mattos. Revista Maracanan, PPGH/UERJ, Rio de Janeiro, n. 32 - issue "History theory, history teaching and university: dialogues and perspectives", p. 16-35, Jan.-Apr. 2023.

Author Biographies

Daniel Pinha Silva, Rio de Janeiro State University

Associate Professor at the Rio de Janeiro State University, Institute of Philosophy and Human Sciences, Department of History; and ProfHistoria - MA in History Teaching. PhD and MA in Social History of Culture from the Rio de Janeiro Pontifical Catholic University; BA in History from Rio de Janeiro State University.

Marcelo de Mello Rangel, Ouro Preto Federal University

Associate Professor at the Ouro Preto Federal University, Institute of Human and Social Sciences, Department of History. PhD from the Federal University of Rio de Janeiro; PhD and MA in Social History of Culture from the Rio de Janeiro Pontifical Catholic University; BA in Philosophy from the Rio de Janeiro Federal University and in History from the Rio de Janeiro State University.

References

HARTMAN. Saidiya. Lose Your Mother: A Journey Along the Atlantic Slave Route. New York: Farrar, Straus and Giroux, 2007.

HARTMAN. Saidiya. Perder a mãe: uma jornada pela rota atlântica da escravidão. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.

MATTOS, Ilmar Rohloff de. “Mas não somente assim!” Leitores, autores, aulas como texto e o ensino-aprendizagem de História. Tempo, UFF, Niterói (RJ), v. 11, n. 21, p. 15-26, jun. 2006.

MATTOS, Ilmar Rohloff de. O Tempo Saquarema: a formação da elite imperial do Brasil. 1985. Tese (Doutorado em História) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1985.

MATTOS, Ilmar Rohloff de. O Tempo Saquarema: a formação do Estado Imperial. São Paulo: Hucitec, 2017.

MATTOS, Ilmar Rohloff de; DOTORRI, Ella Grinsztein; SILVA, José Luiz Werneck da. Brasil: uma história dinâmica. v. 1. São Paulo: Cia. Ed. Nac., 1972.

MATTOS, Ilmar Rohloff de; GONCALVES, M. A. O Império da Boa Sociedade. A Consolidação do Estado Imperial. São Paulo: Atual, 2001.

Published

2023-06-20

How to Cite

Silva, D. P., & Rangel, M. de M. (2023). Education, teaching and authorship: thinking teaching-learning of history – Interview with professor Ilmar Rohloff de Mattos. Revista Maracanan, (32), 16–35. https://doi.org/10.12957/revmar.2023.76519