Social skills in the nursing specialty in oncology: qualitative study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/reuerj.2023.75392

Keywords:

Oncology Nursing, Health Management, Education, Nursing, Social Skills

Abstract

Objective: to understand the meaning of social skills attributed by specialist nurses in oncology nursing. Method: a qualitative, exploratory study, which applied Grounded Theory and Symbolic Interactionism. The participants were 14 nurses from one of the sample groups, specialists in oncology, from an oncological hospital. We applied semi-structured interviews, online, from May 2021 to December 2022. The analysis followed open, axial, and integration coding, and the coding paradigm. Results: we present the paradigm condition category, given the semantic aspect and recognition of the application of social skills. The category Perceptions and meanings of social skills for oncology nurses was based on the subcategories: reacting to the term, and attributing meanings and values to social skills in the specialty of nursing in oncology. Conclusion: nurses recognize social skills and their importance in oncology. We reinforce the importance of theoretical-practical articulation to qualify the practice in oncology.

Author Biographies

Maria da Conceição Albernaz Crespo, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutoranda na Escola de Enfermagem Anna Nery - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil.

Nathália Araújo Barbosa, Escola de Enfermagem Anna Nery

Estudante de graduação em enfermagem na Escola de Enfermagem Anna Nery, da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil. Bolsista de Iniciação Científica.

Nair Caroline Cavalcanti de Mendonça Bittencourt, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutoranda na Escola de Enfermagem Anna Nery - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil. Enfermeira do Instituto Nacional de Câncer José Alencar Gomes da Silva (INCA).

Pedro Ricardo Martins Bernardes Lucas, Centro de Investigação, Inovação e Desenvolvimento em Enfermagem de Lisboa

Enfermeiro. Doutor em Psicologia da Saúde e Doutor em Enfermagem. Professor Coordenador. Centro de Investigação, Inovação e Desenvolvimento em Enfermagem de Lisboa (CIDNUR) e Escola Superior de Enfermagem de Lisboa, Lisboa, Portugal.

Ítalo Rodolfo Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Enfermeiro. Doutor em Enfermagem. Professor adjunto na Universidade Federal do Rio de Janeiro, Campus Macaé. Macaé, RJ, Brasil

Marcelle Miranda da Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Enfermeira. Pós-Doutorado em Enfermagem. Professora Associada da Escola de Enfermagem Anna Nery, da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Departamento de Metodologia da Enfermagem. Centro de Investigação, Inovação e Desenvolvimento em Enfermagem de Lisboa. Lisboa, Portugal.

Published

2023-12-12

How to Cite

1.
Crespo M da CA, Barbosa NA, Bittencourt NCC de M, Lucas PRMB, Silva Ítalo R, Silva MM da. Social skills in the nursing specialty in oncology: qualitative study. Rev. enferm. UERJ [Internet]. 2023 Dec. 12 [cited 2025 May 9];31(1):e75392. Available from: https://www.e-publicacoes.uerj.br/enfermagemuerj/article/view/75392

Issue

Section

Call “Role of Specialized Nurses in National and International Health Care Networks”

Most read articles by the same author(s)