Uniform and the image of the nurse graduated from the Rachel Haddock Lobo Nursing School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/reuerj.2023.74786

Keywords:

Nursing, History of Nursing, Schools, Schools, Nursing, Clothing

Abstract

Objective: to analyze the symbolic effects of the uniforms worn by students at the Rachel Haddock Lobo Nursing School. Method: historical-social study, with a documentary corpus consisting of oral, written and photographic sources that portray uniforms, from 1948 to 1951, which corresponds to the inauguration of the school until the formation of the first class. Data analysis was based on Pierre Bourdieu's concepts. Results: the students wore three types of uniforms: hospital, public health and nurse. During training, rituals such as receiving the cap and receiving diplomas institutionalized and solemnized the use of the uniform. The professors wore uniforms from their training school. Conclusion: uniforms were used as a strategy developed by the School's nurses to strengthen the image of high-standard nurses in society.

Author Biographies

Mayki Bruno dos Santos Gonçalves, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Enfermeiro. Especialista em clínica e cirúrgica com enfoque em cardiologia. Mestrando pela Escola de Enfermagem Anna Nery da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Membro da 28ª gestão do Núcleo de Pesquisa de História da Enfermagem Brasileira – Nuphebras.

Maria Lelita Xavier, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora Adjunta aposentada do Departamento de Fundamentos de Enfermagem da Faculdade de Enfermagem da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Membro do grupo de estudos em história de enfermagem (UERJ) e do Núcleo de Pesquisa de História da Enfermagem Brasileira - NUPHEBRAS /EEAN-UFRJ.

Antonio José de Almeida Filho, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Enfermeiro. Doutor em Enfermagem. Professor Titular do Departamento de Enfermagem Fundamental da Escola Anna Nery da Universidade Federal do Rio de Janeiro (EEAN/UFRJ). Pesquisador do Núcleo de Pesquisa de História da Enfermagem Brasileira (Nuphebras) e Líder do Grupo de Pesquisa "Trajetória do cuidado de enfermagem nos espaços especializados".

Pacita Geovana Gama de Sousa Aperibense, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora Adjunta do Instituto de Enfermagem do Centro Multidisciplinar da Universidade Federal do Rio de Janeiro campus Macaé (CM UFRJ-Macaé). Docente permanente do Programa de Pós-Graduação stricto sensu da EEAN/UFRJ. Coordenadora do Centro Integrado de Memória e Documentação e Laboratório de Pesquisa e Estudos em História da Enfermagem do CM UFRJ-Macaé.

Margareth Teixeira de Souza de Almeida, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Enfermeira. Especialista em cardiologia e em enfermagem em Clínica médica. Mestre em enfermagem. Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação da Escola de Enfermagem Anna Nery da Universidade Federal do Rio de Janeiro e enfermeira militar em Corpo de Bombeiros Militar do estado do Rio de Janeiro.

Tânia Cristina Franco Santos, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora Titular do Departamento de Enfermagem Fundamental da Escola de Enfermagem Anna Nery da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu.

Published

2023-12-12

How to Cite

1.
Gonçalves MB dos S, Xavier ML, Almeida Filho AJ de, Aperibense PGG de S, Almeida MT de S de, Santos TCF. Uniform and the image of the nurse graduated from the Rachel Haddock Lobo Nursing School. Rev. enferm. UERJ [Internet]. 2023 Dec. 12 [cited 2025 May 2];31(1):e74786. Available from: https://www.e-publicacoes.uerj.br/enfermagemuerj/article/view/74786

Issue

Section

Research Articles

Most read articles by the same author(s)