Development of the professional identity of nurses to work in the prisonal system

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/reuerj.2023.76762

Keywords:

Nurses, History of Nursing, Social Identification, Vulnerable Populations, Correctional Facilities Personnel

Abstract

Objective: to analyze elements that motivate the construction of the professional identity of nurses in the prison system. Method: historical-social, qualitative study, under the method of triangulation of oral and documental sources collected from May to December 2020, illuminated by the Foucaultian reference. Approved by the Ethics and Research Committee. Results: the holding of a public tender for the prison system was motivated by the acquisition of stability. The registered nurses were unprepared to take care of prisoners. The discipline and powers exercised by guards and prisoners surprised these nurses, who had to adapt to the system in a social context marked by urban violence. Final considerations: in the construction of the identity of these professionals, the ability to overcome fears and insecurities, exercising disciplinary Power and standardizing care for coping with daily work is highlighted. The need to train nurses in thisarea in professional training emerges.

Author Biographies

Débora Ribeiro Cardoso, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Enfermeira. Mestre em Enfermagem. Doutoranda em Enfermagem pela Escola de Enfermagem Anna Nery da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Membro do Núcleo de Pesquisa de Educação e Saúde em Enfermagem (NUPESENF) e do Laboratório de pesquisa em História da enfermagem e saúde mental (LAPHISM).

Maria Angélica de Almeida Peres, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Enfermeira especialista em enfermagem psiquiátrica e saúde mental e em Enfermagem em Home-Carecom. Doutora. Pós-doutorado pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professora Associada da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Coordenadora do Centro de Documentação e Museu da Escola de Enfermagem Anna Nery. Líder do Laboratório de Pesquisa de História da Enfermagem e de Saúde Mental (LaPHiSM).

Camila Pureza Guimarães Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Enfermeira. Doutora em Enfermagem . Professora Associada do Departamento de Enfermagem Fundamental da Escola de Enfermagem Anna Nery da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Coordenadora do Departamento de Pesquisa do Centro de Estudos e Coordenadora dos Postos de Residência e Enfermagem do HFB (2015-2020).

Tânia Cristina Franco Santos, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Pós-doutorado em História da Enfermagem. Professora Titular do Departamento de Enfermagem Fundamental da Escola de Enfermagem Anna Nery da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Líder do Grupo de Pesquisa História da Enfermagem nas Instituições Brasileiras dos séculos XX e XXI.

Maria Ligia dos Reis Bellaguarda, Universidade Federal de Santa Catarina

Enfermeira. Especialista em Micropolítica da Gestão e Trabalho em Saúde e em Saúde Pública. Doutora em Enfermagem. Docente da Universidade Federal de Santa Catarina.  Líder do Laboratório de Pesquisa em História do Conhecimento em Enfermagem e Saúde (GEHCES/UFSC) e Pesquisadora do Laboratório de Pesquisa, Tecnologia e Inovação em Enfermagem, Quotidiano, Imaginário,Saúde e Família de Santa Catarina (NUPEQUISFAM-SC).

Rosa Gomes dos Santos Ferreira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Enfermeira. Doutora em Enfermagem . Membro  do Núcleo de Pesquisa de Educação e Saúde em Enfermagem (NUPESENF), do LAPHISM (laboratório de pesquisa em História da enfermagem e saúde mental) e do Grupo de Pesquisa Tuberculose, HIV/Aids e Doenças Negligenciadas.

Published

2023-12-14

How to Cite

1.
Cardoso DR, Peres MA de A, Silva CPG, Santos TCF, Bellaguarda ML dos R, Ferreira RG dos S. Development of the professional identity of nurses to work in the prisonal system. Rev. enferm. UERJ [Internet]. 2023 Dec. 14 [cited 2025 Sep. 22];31(1):e76762. Available from: https://www.e-publicacoes.uerj.br/enfermagemuerj/article/view/76762

Issue

Section

Research Articles

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