Consequences from the first unified entrance exam for the professional identity of Brazilian Nursing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/reuerj.2023.73976

Keywords:

History of Nursing, Gender Studies, Education, Nursing, Schools, Nursing, Universities

Abstract

Objective: to describe the first unified entrance exam in relation to biomedical careers; analyze the consequences of the first unified entrance exam for nursing professional identity. Method: historical-social, descriptive study, with a qualitative approach, which used as sources 22 publications about the 1971 entrance exam from Jornal dos Sports. Data were collected from July to September/2021 and analyzed using the professional identity framework. Results: The unified entrance exam allowed 47 men to enter, for the first time, and 33 women. Mostly unclassified for medicine, these candidates' choice to enroll in the secondary option was a strategy to link them to a federal institution, which delayed the filling of unfilled vacancies and led to 11 calls for reclassification. Conclusion: the unified entrance exam made it difficult for candidates convinced of their professional choice to access the nursing course. Admitting candidates whose first choice was medicine led to dropouts.

Author Biographies

Vanessa Costa de Souza, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Enfermeira. Especialista em Saúde da Mulher e em Enfermagem Obstétrica. Mestranda do Programa de Pós-graduação da Escola de Enfermagem Anna Nery/UFRJ. Membro do grupo de pesquisa Laboratório de Pesquisa em História da Enfermagem e de Saúde Mental (LaPHiSM) e do Núcleo de Pesquisa em História da Enfermagem Brasileira (NUPHEBRAS).

Pacita Geovana Gama de Sousa Aperibense, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Enfermeira. Especialista em Gerontologia e em Enfermagem do Trabalho. Doutora em Enfermagem. Professora Adjunta do Instituto de Enfermagem do Centro Multidisciplinar da Universidade Federal do Rio de Janeiro, campus Macaé (CM UFRJ-Macaé). Pesquisadora e vice-líder do Laboratório de Pesquisa de História da Enfermagem e de Saúde Mental (LaPHiSM), coordenadora do Centro Integrado de Memória e Documentação e Laboratório de Pesquisa e Estudos em História da Enfermagem do CM UFRJ-Macaé.

Priscilla Ingrid Gomes Miranda, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Enfermeira. Mestranda em Enfermagem da escola de Enfermagem Anna Nery (EEAN/UFRJ). Membro do Laboratório de pesquisa da Enfermagem e de Saúde Mental (LaPHiSM), do Núcleo de Pesquisa de História da Enfermagem Brasileira (NUPHEBRAS) e do Grupo de Pesquisa em Enfermagem, Violência e Saúde Mental (GEEVSM).

Maria Angélica de Almeida Peres, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Enfermeira. Especialista em enfermagem psiquiátrica e saúde mental e em Enfermagem em Home-Care. Doutora. Professora Associada da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Coordenadora do Centro de Documentação e Museu da EEAN. Líder do Laboratório de Pesquisa de História da Enfermagem e de Saúde Mental (LaPHiSM).

Fernanda Batista de Oliveira Santos, Universidade Federal de Minas Gerais

Enfermeira. Especialista em Enfermagem Hospitalar. Doutora em Enfermagem. Professora Adjunta do Departamento de Enfermagem Básica da Escola de Enfermagem da Universidade Federal de Minas Gerais. Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Cuidado e Desenvolvimento Humano (NEPCDH/UFMG), do Laboratório de Pesquisa de História da Enfermagem e de Saúde Mental (LaPHiSM/UFRJ) e Coordenadora do Centro de Memória da Escola de Enfermagem da UFMG.

Camila Pureza Guimarães da Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Enfermeira. Especialista em terapia Intensiva. Doutora em Enfermagem  Professora Adjunta do Departamento de Enfermagem Fundamental da Escola de Enfermagem Anna Nery da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Membro do Comitê de Ética e Pesquisa do HFCF/MS.

Published

2023-12-14

How to Cite

1.
Souza VC de, Aperibense PGG de S, Miranda PIG, Peres MA de A, Santos FBO, Silva CPG da. Consequences from the first unified entrance exam for the professional identity of Brazilian Nursing. Rev. enferm. UERJ [Internet]. 2023 Dec. 14 [cited 2025 May 1];31(1):e73976. Available from: https://www.e-publicacoes.uerj.br/enfermagemuerj/article/view/73976

Issue

Section

Research Articles

Most read articles by the same author(s)