Pedagogical Archives, Reading and Writing: A Proposal for Elementary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/soletras.2023.81135

Keywords:

Basic Education, Pedagogical Archive, Reading, Writing, Activity Booklet

Abstract

This text presents and discusses a proposal for the creation of a pedagogical archive (Indursky, 2019) and an activity booklet containing suggestions for reading, speaking, and writing practices aimed at elementary school classes. The work is based on the theoretical approach of materialist Discourse Analysis, especially the notions of reading, writing, and authorship (Indursky, 2001, 2006, 2010; Orlandi, 2006, 2012), as well as the concept of the pedagogical archive proposed by Freda Indursky (2019). The discussion developed in the text highlights the importance of establishing, within the proposal of didactic material, a dialogue with potential teachers who may choose to bring it into their Portuguese language classrooms in elementary education. It emphasizes not only the role of the construction of pedagogical archives for reading, speaking, and writing practices, but also the inherent incompleteness of any archive, which can always be expanded and/or recreated by other teachers and their students.

Author Biographies

Fernanda Cruz de Oliveira Garcia, Secretaria Municipal de Educação de Rio Bonito

Professora de Língua Portuguesa da rede pública dos municípios de Rio Bonito e Tanguá. Mestre em Língua Portuguesa pelo Programa de Mestrado Profissional em Letras (Profletras - UERJ/FFP). Pós-graduada em Planejamento, implementação e gestão da Educação a distância pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Graduada em Letras pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ/FFP). Membro do NELID- Núcleo de Estudos em Língua e Discurso

Andréa Rodrigues, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professora Associada na Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Docente do Departamento de Letras, do Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística (PPLIN) e do Profletras na Faculdade de Formação de Professores da UERJ.  Mestre em Linguística (UFRJ) e doutora em Letras (PUC-Rio). Líder do NELID – Núcleo de Estudos em Língua e Discurso, grupo de pesquisa sediado na FFP-UERJ. 

Published

2023-12-31

Issue

Section

Dossiê: A pesquisa sobre as línguas e as linguagens e suas interfaces com a educação básica