In the sound of the drum: carimbó in educational practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/soletras.2023.79870

Keywords:

Song genre, carimbó, educational practice, Portuguese language

Abstract

Inserted in the field of Applied Linguistics, anchored in dialogic studies of language and Critical Pedagogy, this research results in a proposal for a flexible educational practice for the teaching-learning process of the Portuguese Language curriculum component in Basic Education. It is a proposal for educational practice with the song Tambor do Norte by Dona Onete, whose approach associates the characteristics of the song, understood as a multisemiotic genre from the artistic-cultural sphere, with language teaching and learning. Following the Freirean path of defending educational practice as liberating and substantially hopeful, the suggested proposal is aimed for the dialogue and the exchange of knowledge between teachers and students in order to bring diverse knowledge, especially the understanding of regional identity and culture. The song presents the union of indigenous and black cultures and the peculiar sound of one of the cultural manifestations of northern Brazil, the carimbó. As a methodological resource guiding the educational practice, was adopted the Tetragram of multi-semiotic analysis of the song proposed by the Song Study Group (GECAN/NELA/UFSC) was adopted.

Author Biographies

Laise Maciel Maciel Barros, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora. Graduada em Letras licenciatura em Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Pará (2013). Mestre em Linguística pelo Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal do Pará (2016). Doutoranda em Linguística Aplicada pelo Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal de Santa Catarina. Atou como professora de Língua Portuguesa na Educação Básica, no Pará e em Santa Catarina. Atualmente, desenvolve pesquisa sobre o gênero canção e é integrante do grupo de estudos da canção (GECAN – PPGL – UFSC).

Marcos Baltar, Universidade Federal de Santa Catarina

Professor da Universidade Federal de Santa Catarina. Graduado em Letras licenciatura em Língua Portuguesa e Língua Francesa. Mestre Linguística pela UFSC (1995). Doutor em Lentras. Pós-doutorado na universidade de Genebra (2006). Pós-doutorado na Escola Superior do Professorado e do Ensino – ESPE de Versailles- Universidade de Cergy Pontoise, França (2015). Pós-doutorado no INALCO de Paris (2021). Coordenador do grupo de estudos sobre a canção (GECAN – PPGL – UFSC). Atua principalmente nas áreas de Linguística e Aplicada e mídia: teorias do agir humano, teorias de gêneros textuais/discursivos, letramento(s) e formação de professores.

Published

2023-12-31

Issue

Section

Dossiê: A pesquisa sobre as línguas e as linguagens e suas interfaces com a educação básica