In account of those who don't count: writing in school and critique of consensus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/soletras.2023.79512

Keywords:

Writing classes, Portuguese teaching, Subject. , ENEM, BNCC.

Abstract

We return to the issue of writing texts in the classroom in order to investigate how educational policies of recent decades may be favoring the fragmentation of students’ enunciative stance. We analyze 28 essays produced by 8th graders in response to an exercise inspired by ENEM. We peer into those texts with Larrosa’s notion of politics as a background; for him, politics consists of “communicating disagreements”. We thereon discuss how students take position about a topic when writing. Concepts drawn from Discourse Analysis (in particular, conditions of production, enunciation scene, ethos, simulacrum) are used in order to analyze discursive regularities found in the data. We describe two movements made by the students: on the one hand, they emulate the “militant discourse” taken as a model of enunciation from the exercise itself; on the other, there is a series of “slips” through which divergent positions appear on the textual surface. We interpret the latter as occurrences that can rescue the political dimension of writing in the classroom, insofar as they are vanishing points in which a subject has not yet surrendered to the repetition of school doxa.

Author Biographies

Thomas Massao Fairchild, Universidade Federal do Pará

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo. É docente da Universidade Federal do Pará desde 2009, onde atua na licenciatura em Letras – Língua Portuguesa, no Programa de Mestrado em Rede em Letras – PROFLETRAS e no Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL). Exerceu as funções de Diretor da Faculdade de Letras (2010-2013), Vice-Coordenador do PPGL (2017-2018) e Diretor-Adjunto do Instituto de Letras e Comunicação (2018-2022). Foi Primeiro Secretário da Associação Brasileira de Linguística – ABRALIN (2013-2015); presidente (2014-2016) e vice-presidente (2016-2018) da Associação Nacional de Pesquisa na Graduação em Letras – ANGPL; colabora com a Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán – UPNFM (Honduras), com o Instituto Superior de Ciências da Educação – ISCED/Sumbe (Angola), com a Universidade de Santiago (Cabo Verde) e com a Universidade Pedagógica de Maputo (Moçambique). Integra a rede de pesquisa Leitura, Escrita e Produção de Conhecimento no Ensino Superior – LEPCES. Lidera do Grupo de Pesquisa em Discurso, Sujeito e Ensino – DISSE. Atua na formação de professores de língua materna. Pesquisa a leitura e a produção de textos a partir de um viés que problematiza a relação entre a escrita, a subjetividade e a produção de conhecimentos.

Natália Moraes Cardoso, Universidade Federal do Pará

Possui graduação em Letras - Língua Portuguesa (2012) e Língua Espanhola (2018) ambas pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Especialização em Educação e Cultura: Confluências (UFPA-2016) e em Metodologia do Ensino de Línguas Portuguesa e Estrangeira (UNINTER-2019). Mestrado em Letras pela Universidade Federal do Pará (2020). Atualmente é doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Pará na área de concentração em Estudos Linguísticos e atua professora efetiva da rede pública de ensino do município de Cametá. É membro do Grupo de Pesquisa em Discurso, Sujeito e Ensino (DISSE), onde desenvolve pesquisa sobre escrita no âmbito do ensino básico.

Published

2023-12-31

Issue

Section

Dossiê: A pesquisa sobre as línguas e as linguagens e suas interfaces com a educação básica