Developmental transition experienced by liberty-deprived adolescents
DOI:
https://doi.org/10.12957/reuerj.2024.84621Keywords:
Nursing Theory, Prisioners, Adolescent, Growth and DevelopmentAbstract
Objective: to analyze the transition processes experienced by liberty-deprived adolescents. Method: this is a descriptive qualitative study based on the theoretical framework developed by Afaf Meleis, conducted with female adolescents at a female juvenile detention center in a capital city in northeastern Brazil. Data collection was conducted between September 2023 and January 2024 following authorization from the institution and approval from the Research Ethics Committee. Results: this study utilized participant observation and a discussion group consisting of seven adolescents to identify and analyze organizational transitions. Conclusion: transitions are a central focus for nurses especially when they affect health outcomes or are influenced by health-related behaviors during the transition process.
References
1. Meijerink HJ. Transição: a mudança do velho para o novo - o que isso faz com você [Site de Internet]. Holambra: Centro Para Liderança Horizontal; 2011 [cited 2024 Feb 15]. p. 1-6. Available from: https://febrapdp.org.br/download/publicacoes/Mudancas_e_Transicoes.pdf.
2. Müller E. O conceito de transição no curso da vida contemporâneo. RF.2014 [cited 2024 Feb 15]; 1(3):e29995. Available from: https://periodicos.ufba.br/index.php/feminismos/article/view/29995.
3. Ministério da Saúde (Br). Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União; 1990 [cited 2024 Feb 20]. Available from: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm.
4. Leme VBR, Fernandes LM, Jovarini NV, Falcão AO, Moraes GA. Percepções de jovens sobre a transição para a vida adulta e as relações familiares. Gerais, Rev. Interinst. Psicol. 2016 [cited 2024 Feb 20]; 9(2):182-94. Available from: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-82202016000200003.
5. Coutinho MPL, Estevam ID, Araújo LF, Araújo LS. Prática de privação de liberdade em adolescentes: um enfoque psicossociológico. Psicol. Estud. 2011 [cited 2024 Feb 20]; 16(1):101-9. Available from: https://www.scielo.br/j/pe/a/5Q6FNm8J7TtVVff99GhxKZs.
6. Ministério da Saúde (Br). Diretrizes nacionais para a atenção integral à saúde de adolescentes e jovens na promoção, proteção e recuperação da saúde. Brasília: Ministério da Saúde; 2010 [cited 2024 Feb 21]. Available from: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/diretrizes_nacionais_atencao_saude_adolescentes_jovens_promocao_saude.pdf.
7. Fonseca PN. O impacto do acolhimento institucional na vida de adolescentes. Rev Psicopedagogia. 2017 [cited 2023 Dec 08]; 34(105):285-96. Available from: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862017000300006&lng=pt&tlng=pt.
8. Gomes M, Silva J, Santos M. A privação de liberdade e seus impactos no desenvolvimento de adolescentes: reflexões sobre a internação. Rev Bras Ter Comport Cogn. 2017 [cited 2024 Feb 21]; 3(3):189-202. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000100005.
9. Alves SAA, Silva KN, Machado MFAS, Cavalcante EGR, Albuquerque GA, Bezerra IMP, Lopes MSV. Digital booklet on sustainable practices for promoting adolescent health. Ciênc. saúde coletiva. 2023 [cited 2024 Feb 21]; 28(8):2215-26. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232023288.07222023.
10. Santos, JLR, Aguiar RS. Cuidado de enfermagem aos adolescentes em cumprimento de medida socioeducativa. Cereus. 2020 [cited 2024 Feb 21]; 12(1):184-92. Available from: http://ojs.unirg.edu.br/index.php/1/article/view/2992.
11. Marietto ML. Observação participante e não participante: contextualização teórica e sugestão de roteiro para aplicação dos métodos. Rev. Ibero-Am. de Est. 2018 [cited 2024 Feb 21]; 17(4):5-18. DOI: https://doi.org/10.5585/riae.v17i4.2717.
12. Godoi CK. Grupo de discussão como prática de pesquisa em estudos organizacionais. Rev. adm. Empresa. 2015 [cited 2024 Feb 22]; 55:632-44. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-759020150603.
13. Guimarães MS, Silva LR. Conhecendo a Teoria das Transições e sua aplicabilidade para enfermagem. Jornal de Dados PPGENFBIO. 2016 [cited 2024 Feb 21]; 1-6. Available from: https://journaldedados.files.wordpress.com/2016/10/conhecendo-a-teoria-das-transic3a7c3b5es-e-sua-aplicabilidade.pdf.
14. Meleis AI. Transitions Theory: middle rangeand situation specific the oriesin nursing research and practice. NewYork: Springer; 2010.
15. Oliveira MCSLD, Vieira AOM. Narratives about the deprivation of freedom and the development of the adolescent self. Educ. Pesq. 2006 [cited 2024 Feb 25]; 32:67-83. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000100005.
16. Lima CFM, Santos JLG, Magalhães ALP, Caldas CP, Erdmann AL, Santos I. Integrating Transitions Theory and Grounded Theory for nursing research and care. Rev. enferm. UERJ. 2016 [cited 2023 Dec 08]; 24(5):e19870. DOI: https://doi.org/10.12957/reuerj.2016.19870.
17. Caçador BS, Silva LVC, Batista GC, Garcia MA, Resende MAS, Nogueira AP, et al. Viver privado de liberdade e implicações na produção de cuidado percebido por indivíduos no cárcere: estudo fenomenológico. Rev. Pesq. Qual. 2024 [cited 2024 Feb 25]; 12(29):78-94. Available from: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/615.
18. Onofre EMC. Educação escolar para jovens e adultos em situação de privação de liberdade. Cad. CEDES. 2015 [cited 2024 Feb 25]; 35:239-55. DOI: https://doi.org/10.1590/CC0101-32622015723761.
19. Meleis AI, Sawyer LM, Im EO, Hilfinger Messias DK, Schim SM. Experiencing transitions: an emerging middle-range theory. Adv Nurs Sci. 2007 [cited 2023 Dec 08]; 30(2):142–56. DOI: https://doi.org/10.1097/00012272-200009000-00006.
20. Kudlowiez S. Gravidez na Adolescência e Construção de um Projeto de Vida. Psico. 2014 [cited 2024 Mar 01]; 45(2):228-38. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-8623.2014.2.14282.
21. Rodrigues LS, Silva MVO, Gomes MAV. Gravidez na adolescência: suas implicações na adolescência, na família e na escola. Psico. 2019 [cited 2024 Mar 01]. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-8623.2014.2.14282.
22. Ministério da Saúde (Br). Resolução n. 210 de 5 de junho de 2018. Dispõe sobre os direitos de crianças cujas mães, adultas ou adolescentes, estejam em situação de privação de liberdade. Brasília: Diário Oficial da União; 2018 [cited 2024 Mar 01]. Available from: https://www.gov.br/mdh/pt-br/assuntos/noticias/2018/junho/conanda-publica-resolucao-sobre-garantia-dos-direitos-de-criancas-com-maes-privadas-de-liberdade.
23. Veríssimo L, Miranda FAN, Costa GMC. Motherhood experience for prisoners. Rev. Eletr. Enf. 2015 [cited 2024 Mar 01]; 17(2):360-9. DOI: https://doi.org/10.5216/ree.v17i2.29784.
24. Medeiros ABD, Silva GWDS, Lopes TRG, Carvalho JBLD, Caravaca-Morera JA, Miranda FAND. Re Social representations of motherhood for women deprived of liberty in the female prison system. Ciênc. Saude Coletiva. 2022 [cited 2024 Mar 07]; 27:4541-51. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-812320222712.11522022.
25. Ormeño GR, Maia JMD, Williams LCDA. Crianças com pais ou mães encarcerados: uma revisão da literatura. RPCA. 2013 [cited 2024 Mar 10]; 4(2):141-61. DOI: https://doi.org/10.34628/cev1-3344.
26. Flores N, Portugal M, Smeha LN. Mães presas, filhos desamparados: maternidade e relações interpessoais na prisão. Physis. 2019 [cited 2024 Mar 10]; 28:e280420. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73312018280420.
27. Correia SC. Problemas de gênero e sexualidade vivenciados por adolescentes e jovens em situação de privação de liberdade [Dissertação de Mestrado]. Salvador: Universidade Federal da Bahia; 2021 [cited 2024 Mar 10]. Available from: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/33316.
28. Cirilo ARO, Mesquita RF. Revisão panorâmica da análise das políticas públicas de gênero no Brasil (2016-2020). O Social em Questão. 2021 [cited 2024 Mar 12]; 4(52):107-30. Available from: https://www.redalyc.org/journal/5522/552269635006/html.
29. Ministério da Justiça (Br). Senado Federal. Plano de Equidade de Gênero e raça: 2024 a 2025. Brasília: Ministério da Justiça; 2024 [cited 2024 May 01]. Available from: https://www2.senado.leg.br/bdsf/handle/id/647324.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Camila Aparecida de Oliveira Alves, Lais de Miranda Crispim Costa, Jessica Maria de Oliveira Silva, Heloísa Wanessa Araújo Tigre, Ana Flávia Silva Lima, Ingrid Martins Leite Lúcio, Thereza Maria Magalhães Moreira, Jovânia Marques Oliveira e Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.