THE EXPERIENCE OF AN AGROECOLOGICAL SCHOOL GARDEN AS AN INTERACTIVE AND CREATIVE HEALTH PROMOTION STRATEGY

Autores/as

  • Natália Gebrim Doria Departamento de Prática de Saúde Pública/ Faculdade de Saúde Pública/ Universidade de São Paulo
  • Denise Eugênia Pereira Coelho Departamento de Prática de Saúde Pública/ Faculdade de Saúde Pública/ Universidade de São Paulo
  • Mariana Tarricone Garcia Departamento de Prática de Saúde Pública/ Faculdade de Saúde Pública/ Universidade de São Paulo
  • Helena Akemi Wada Watanabe Departamento de Prática de Saúde Pública/ Faculdade de Saúde Pública/ Universidade de São Paulo
  • Cláudia Maria Bógus Departamento de Prática de Saúde Pública/ Faculdade de Saúde Pública/ Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.12957/demetra.2017.23788

Palabras clave:

School Garden, Health Promotion, Food and Nutritional Security, Child, Feeding Behavior.

Resumen

The school is an important place for the establishment of links between health and education, and it is also a suitable tool for Health Promotion. School gardens have emerged as innovative strategies with great potential for the development of health and nutrition issues. The objective of this study was to analyze a school garden as a health promotion strategy from the students’ perspective. The subjects of this study were 10- and 11-year-old students (n=49) who were asked to draw a picture followed by an individual report about their experiences in the school garden, a method known as draw-and-tell. The analysis of these reports allowed to pinpoint categories relative to Health Promotion principles, such as equity, social participation, empowerment and sustainability, and personal skills development, as well as Nutrition Education and Food and Nutrition Security. School gardens are a powerful pedagogical strategy for Health Promotion. School gardens may also integrate actions in food and nutrition education and environmental education, through creative and interactive activities that stimulate the children’s involvement.

DOI: 10.12957/demetra.2017.23788

 

 

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Biografía del autor/a

Natália Gebrim Doria, Departamento de Prática de Saúde Pública/ Faculdade de Saúde Pública/ Universidade de São Paulo

Nutricionista (2013) e Mestranda em Ecologia Aplicada (2016-2018) pela Universidade de São Paulo

Denise Eugênia Pereira Coelho, Departamento de Prática de Saúde Pública/ Faculdade de Saúde Pública/ Universidade de São Paulo

Possui graduação em Nutrição (2009) e bacharelado em andamento em Filosofia (início em 2014), ambos pela Universidade de São Paulo. Possui mestrado em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo (2014).

Mariana Tarricone Garcia, Departamento de Prática de Saúde Pública/ Faculdade de Saúde Pública/ Universidade de São Paulo

Nutricionista (2006), Mestre em Nutrição em Saúde Pública (2009) e Doutoranda em Saúde Pública (2012-2016) pela Universidade de São Paulo. Estagiaria em Pesquisa na Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health (2015).

Helena Akemi Wada Watanabe, Departamento de Prática de Saúde Pública/ Faculdade de Saúde Pública/ Universidade de São Paulo

Possui graduação em Enfermagem (1982) e Licenciatura em Enfermagem pela Universidade de São Paulo (1983), especialização em Saúde Pública pela Faculdade de Ciências Médicas da Santa Casa de São Paulo (1985), Habilitação em Enfermagem de Saúde Pública (1983) mestrado (1993) e doutorado em Saúde Pública pela Faculdade de Saúde Pública da USP (1999). Atualmente é professora doutora da mesma universidade. Tem experiência nas áreas de Saúde Pública e Promoção da Saúde.

Cláudia Maria Bógus, Departamento de Prática de Saúde Pública/ Faculdade de Saúde Pública/ Universidade de São Paulo

Possui graduação em Pedagogia (1987) pela Faculdade de Educação da USP, Especialização em Saúde Pública (1988), Mestrado (1992) e Doutorado (1997) em Saúde Pública e Livre-Docência (2009) em Promoção da Saúde pela Faculdade de Saúde Pública da USP. Participou do Programa de Formação em Saúde Internacional da Organização Pan-Americana de Saúde em WDC (EUA) em 2001. É docente da Faculdade de Saúde Pública da USP desde 2004 e credenciada como orientadora de Mestrado e Doutorado junto ao Programa de Pós-Graduação em Saúde Pública da Faculdade de Saúde Pública da USP desde 2005. Atua na área de saúde coletiva e saúde pública

Publicado

2017-02-10

Cómo citar

1.
Doria NG, Coelho DEP, Garcia MT, Watanabe HAW, Bógus CM. THE EXPERIENCE OF AN AGROECOLOGICAL SCHOOL GARDEN AS AN INTERACTIVE AND CREATIVE HEALTH PROMOTION STRATEGY. DEMETRA [Internet]. 10 de febrero de 2017 [citado 17 de agosto de 2025];12(1):69-90. Disponible en: https://www.e-publicacoes.uerj.br/demetra/article/view/23788

Número

Sección

ARTÍCULOS DE TEMA LIBRE