"South of the birthplace of mankind": coloniality, language and literacy in Portuguese language teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/soletras.2023.79980

Keywords:

Portuguese language teaching, literacy, coloniality. , epistemicide, glotocide

Abstract

This paper presents part of an investigation into theoretical and methodological transitions towards decoloniality in the undergraduate education of Portuguese language teachers. The aim of the study is to explore conceptions of language and literacy that pervade Portuguese language teaching, by problematizing their relationship with epistemic colonization, as well as with epistemicides and glotocides. The theoretical framework is the concept of coloniality (QUIJANO, 1997, 2005 and 2007), which points to the permanence of the capitalist, modern and colonial pattern, based on racial classification, in contemporary societies. The premise of this article is that the transformation of Portuguese language teaching implies the comprehension of the impact of colonial energies of domination, exploitation and conflict on conceptions, practices, discourses and documents about Portuguese language teaching. In this sense, the erasure of multilingualism in colonial Brazil is examined, as well as the hegemonic conception of literacy, linked to schooling and mastery of the standard written norm. Both ideas are perceived as traces of the coloniality of knowledge. Considering that their conjunction contributes to the reinforcement of dominations positioned at the intersection of race, class and gender, which are produced and reproduced in language, we suggest possible transformative paths, based on the notions of linguistic cosmopolitanism, languaging and pluridiverse literacies.

 

Author Biography

Marcia Lisbôa Costa de Oliveira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ, Brasil.

Doutora em Letras (Ciência da Literatura) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002). Mestre em Letras (Ciência da Literatura) pela mesma universidade (1995).Professora da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, atuando na Faculdade de Formação de Professores, no Departamento de Letras. Membro do corpo docente do Mestrado Profissionalizante em Letras - PROFLETRAS e dos cursos de Especialização em Educação Básica e Estudos Literários na FFP/UERJ. Desenvolve atualmente pesquisa de pós Doutorado sobre Multiletramentos e letramentos críticos em contextos periféricos, no Departamento de Letras Modernas da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade do Estado de São Paulo, sob supervisão da Professora Doutora Walkyria Monte Mór. É coordenadora do projeto de Extensão " Letrajovem: oficinas de Língua Portuguesa para Jovens e Adultos em Situação de Vulnerabilidade Sociali", realizado em convênio com o Departamento de Acompanhamento de Projetos Especiais do Tribunal de Justiça do Estado do Rio de Janeiro e em parceria com o Centro de Recursos Integrados de Atenção ao Adolescente de São Gonçalo. Tem experiência em projetos de Letramento numa perspectiva sociocultural e desenvolve pesquisas sobre formação de professores e desigualdades sociais. Atua principalmente nos seguintes temas: leitura e formação de leitores, letramento de jovens e adultos, metodologia do ensino de língua portuguesa e formação de professores. Membro (pesquisador) do Grupo de Pesquisa “Linguagem & Sociedade” (FFP/UERJ-CNPq).Líder do grupo de pesquisa "Conversa de Professor; construindo relações entre teoria e metodologia em uma comunidade de práticas - COP (FFP/UERJ -CIEP 250 - UNESA).

Published

2023-12-31

Issue

Section

Dossiê: A pesquisa sobre as línguas e as linguagens e suas interfaces com a educação básica