(DES)FORMATIVE LITTLE THINGS OF/IN EVERYDAY LIFE: POSSIBILITIES OF AESTHESIS, CHARM AND ART IN TEACHER TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.84766

Abstract

Brush and excavate words, gestures and actions that (re)enchant and (dis)form everyday life, (trans)forming education through art, affection and sensitivity; These are our objectives with this text, which defends these ideas based on research carried out in the Master's in Education, completed in 2021, at a Federal Public University in Rio de Janeiro. The proposition of a teaching training created and offered by the management team of a Basic Education institution was the starting point of a set of experiences centered on breathing, meeting oneself and others, strengthening relationships and the poetic flowering of bodies disenchanted and exhausted, survivors of the Covid-19 pandemic. The methodology was theoretical-experiential and wandering, building itself along the way, encompassing Research-Training, Research-Life, Research-Experience and Writing, which dialogued with a series of records and produced a cartography of the senses – of the senses and feelings – and affections, which enabled the (re)construction of other teaching narratives and boosted other forms of teaching and education, having in the small, powerful ways of (de)forming everyday life and esthetizing the subjects.

Author Biographies

Michelle Dantas Ferreira, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro e Secretaria Municipal de Educação

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professora da Prefeitura do Rio de Janeiro desde 2002, ocupando atualmente a função de Diretora Adjunta de um Centro Integrado de Educação Pública (CIEP). Pesquisadora do Grupo FRESTAS (Formação e Ressignificação do Educador: Saberes, Arte, Troca, Sentidos) vinculado ao NINA (Núcleo Infância, Natureza e Arte) na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Orientadora e Avaliadora de TCCs do curso de Pedagogia do consórcio CEDERJ/UNIRIO.

Edilane Oliveira da Silva, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Mestra pela mesma instituição – UNIRIO. Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Especialista em Docência na Educação Infantil (UFRJ). Pesquisadora, desde 2013, do grupo FRESTAS (Formação e Ressignificação do Educador: Saberes, Troca, Arte e Sentidos), pertencente ao Núcleo Infância, Natureza e Arte (NINA), vinculado à UNIRIO. Professora da Educação Básica do Município do Rio de Janeiro (Educação Infantil).

Bárbara Prudente de Almeida Rodrigues, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Possui graduação em História (licenciatura plena) pela Fundação Educacional Unificada Campograndense (2007). Especialista em Docência na Educação Infantil (Lato Sensu) pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO (2014). Professora regente de educação infantil e Ensino fundamental I, no município do Rio de Janeiro/RJ. Inquieta com temas que envolvem currículo, arte, infâncias e cultura. Movimentos de estudos que faço com e para as crianças, especialmente na educação infantil.

Published

2024-12-17

How to Cite

FERREIRA, Michelle Dantas; OLIVEIRA DA SILVA, Edilane; PRUDENTE DE ALMEIDA RODRIGUES, Bárbara. (DES)FORMATIVE LITTLE THINGS OF/IN EVERYDAY LIFE: POSSIBILITIES OF AESTHESIS, CHARM AND ART IN TEACHER TRAINING. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 127–148, 2024. DOI: 10.12957/riae.2024.84766. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/84766. Acesso em: 22 may. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ: PENSAMENTO POÉTICO: EPISTEMOLOGIAS, METODOLOGIAS E NARRATIVAS ARTÍSTICAS NA PESQUISA E NO ENSINO