MATHEMATICS IN THE CONTINUOUS TRAINING OF EDUCATORS FROM THE EARTH SCHOOL OF WATERS AND AMAZON FOREST PROGRAM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2023.70462

Keywords:

Math, training of educators, Earth School.

Abstract

The text presented here aims to bring to analysis and reflection, the study on the continuing education of educators from the Earth School, of Water and Amazon Forest Program in Pará, which was developed in the northeast of Pará, in the municipality of Limoeiro do Ajurú. For this, the analysis of the narratives of the educators who exposed their records in a letter entitled: "how I became a rural educator" was used as a methodology, from the speeches given during the formation and production of the social cartography of the territories of the waters. and photographic records. We used as main theoretical references Arroyo (2012), D’Ambrósio (2009), Freire (2019), Hage (2014), Pinheiro (2021), among other important authors for the study. The results point to the need for continuing education for educators who work in rural schools; specific training for the teaching of mathematics that takes into account the knowledge and knowledge of the Amazonian daily life in relation to historically constructed mathematical knowledge, privileging the critical and playful dimensions, when exercising in the classroom, with early childhood education, the early years of elementary and multi-grade education.

Author Biographies

Claudia Maria Rodrigues Barros, Instituto Federal do Pará (IFPA)

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós graduação em Educação da Universidade Federal do Pará PPGED/UFPA, linha Formação de Professores, Trabalho docente, Teoria e Práticas Educacionais. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação PPGED/UEPA, Linha Formação de Professores, tendo sido bolsista de produtividade Capes, possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (2007), graduação em Educação Física pela Universidade do Estado do Pará (2009),e especialização em Pedagogia do Movimento Humano pela Universidade do Estado do Pará (2008). Atualmente é Professora do Ensino Básico Técnico e Tecnológico- EBTT do Instituto Federal do Pará, atuando principalmente com temas que se relacionam com a Educação, a Formação de Professores, trabalho docente, Corpo e Educação. É parecerista ad hoc na área de Ciências Humanas, fomentada pela Pró-reitoria de Pesquisa, Pós-graduação e Inovação do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (PROPPG/IFPA). Faz parte ainda do grupo de pesquisa CAÊ, Centro de Estudos Avançados em Educação e Educação Física (UFPA), Linha Corpo, Cultura corporal e Práticas corporais e Linha Diversidade e Educação. É membro associada ao Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE).

Cristian Rafael Silva Souza, Secretaria de Educação do Estado do Pará (SEDUC) e Secretaria Municipal de Educação de Ananindeua/PA (SEMED)

Graduação em Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade do Estado do Pará (UEPA); Especialização em Docência no Ensino Superior pelo Centro Universitário Leonardo Da Vinci (UNIASSELVI); Mestrado Acadêmico em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação (PPGED) da Universidade Federal do Pará (UFPA); Professor de Educação Física efetivo vinculado à Secretaria Municipal de Educação de de Ananindeua (SEMED); Professor de Educação Física efetivo vinculado à Secretaria Executiva de Educação do Estado do Pará (SEDUC); Membro do grupo de pesquisa CAÊ (Centro Avançado de Estudos em Educação e Educação Física), vinculado à UFPA.

Maria do Socorro Dias Pinheiro, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutora em Educação, linha formação de professores, trabalho docente, teorias e práticas educacionais, pela Universidade Federal do Pará (2021); Mestre em Educação pela Universidade Federal do Pará, especialista em Gestão Estratégica e Qualidade pela Universidade Cândido Mendes. É graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará. Participa de grupos de pesquisa: Centro Avançados em Educação e Educação Física. (CAÊ) e o Grupo de Pesquisa em Educação do Campo (GEPERUAZ). Atuou como docente na educação básica (educação infantil, anos iniciais e finais do ensino fundamental e ensino médio); esteve diretora de escola pública e na coordenação geral ensino fundamental da rede municipal do município de Cametá. Atualmente é docente do Curso de Licenciatura em Educação do Campo, da Faculdade de Educação do Campo, do Campus Universitário do Tocantins/Cametá-UFPA.

References

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Published

2023-03-31

How to Cite

BARROS, Claudia Maria Rodrigues; SOUZA, Cristian Rafael Silva; PINHEIRO, Maria do Socorro Dias. MATHEMATICS IN THE CONTINUOUS TRAINING OF EDUCATORS FROM THE EARTH SCHOOL OF WATERS AND AMAZON FOREST PROGRAM. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 225–242, 2023. DOI: 10.12957/riae.2023.70462. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/70462. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ PROCESSOS FORMATIVOS NA DOCÊNCIA DE PROFESSORES (AS) QUE ENSINAM MATEMÁTICA NA EDUCAÇÃO INFANTIL E/OU NOS ANOS IN