MATHEMATICS IN THE CONTINUOUS TRAINING OF EDUCATORS FROM THE EARTH SCHOOL OF WATERS AND AMAZON FOREST PROGRAM
DOI:
https://doi.org/10.12957/riae.2023.70462Keywords:
Math, training of educators, Earth School.Abstract
The text presented here aims to bring to analysis and reflection, the study on the continuing education of educators from the Earth School, of Water and Amazon Forest Program in Pará, which was developed in the northeast of Pará, in the municipality of Limoeiro do Ajurú. For this, the analysis of the narratives of the educators who exposed their records in a letter entitled: "how I became a rural educator" was used as a methodology, from the speeches given during the formation and production of the social cartography of the territories of the waters. and photographic records. We used as main theoretical references Arroyo (2012), D’Ambrósio (2009), Freire (2019), Hage (2014), Pinheiro (2021), among other important authors for the study. The results point to the need for continuing education for educators who work in rural schools; specific training for the teaching of mathematics that takes into account the knowledge and knowledge of the Amazonian daily life in relation to historically constructed mathematical knowledge, privileging the critical and playful dimensions, when exercising in the classroom, with early childhood education, the early years of elementary and multi-grade education.References
ARROYO, M. G. Formação de Educadores do Campo. In: CALDART, R. S. et al. (org.) Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
BENJAMIN, C.; CALDART, R. S. Projeto Popular e escolas do Campo. Brasília: Articulação Nacional por uma educação básica no campo, 2000. Coleção Por uma Educação Básica do campo.
BRASIL. Escola da Terra instituído pela Portaria nº 579 de 02/07/2013. Ministério da Educação.
Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/par/194-secretarias-112877938/secad-educacao-continuada-223369541/18725-escola-da-terra> Acesso em: 8 ago. 2022.
CORDEIRO, G. N. K.; REIS, N. da S.; HAGE, S. M. Pedagogia da Alternância e seus desafios para assegurar a formação humana dos sujeitos e a sustentabilidade do campo. Em Aberto, Brasília, v. 24, n. 85, p. 115-125, abr. 2011.
D’AMBROSIO, U. Etnomatemática e história da matemática. In: FANTINATO, M. C. de C. B. Etnomatemática: novos desafios teóricos e pedagógicos. Niterói: Editora da Universidade Federal Fluminense, 2009.
FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. 52. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.
GOHN, M. da G. Mídia, terceiro setor e MST: impactos sobre o futuro das cidades e do campo. Petrópolis: Vozes, 2000.
HAGE, S. A. M. Transgressão do paradigma da (multi)seriação como referência para a construção da escola pública do campo. Educação & Sociedade [online], 2014, v. 35, n. 129, p. 1165-1182. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/ES0101-73302014144531>Acesso em: 15 Jun. 2022.
JUSTINO, É. F. Escola da terra: um estudo sobre os desafios e possibilidades na formação de professores em classes multisseriadas. III Seminário Nacional de Estudos e Pesquisas sobre Educação do campo. UFSCAR, 2015.
MOLINA, M. C. e JESUS, S. M. S. A. de. (Orgs). Contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo. Brasília, DF: Articulação Nacional Por Urna Educação do Campo, 2004.
MOREIRA, D. Etnomatemática e mediação de saberes matemáticos na sociedade global e multicultural. In: FANTINATO, M. C. de C. B. Etnomatemática: novos desafios teóricos e pedagógicos. Niterói: Editora da Universidade Federal Fluminense, 2009.
PASSADOR, C. S. A educação rural no Brasil: o caso da escola do campo do Paraná. São Paulo: Annablume, 2006.
PINHEIRO, M. do S. D. A concepção de educação do campo no cenário das políticas públicas da sociedade brasileira. 2021. Disponível em: <https://www.monografias.com/pt/trabalhos915/educacao-campo-politicas/educacao-campo-politicas.shtml> Acesso em: 31 ago. 2021.
RODRIGUES, A. C. L. Conhecendo a Pedagogia da Alternância. São Luís: IFMA, 2020.
TEIXEIRA, E. As três metodologias: acadêmica, da ciência e da pesquisa. 9. Ed.
Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Interinstitucional Artes de Educar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors retain copyright to their work, are permitted to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increasing the impact and citation of published work.
The acceptance of the text implies the authorization and exclusivity of the Revista Interinstitucional Artes de Educar regarding the right of first publication, the published works are simultaneously licensed with a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License