A tear dropping on the scar: the dismantle of the public university as a challenge to historical reflection (#UERJResiste)

Authors

  • Francisco Gouvea de Sousa Professor Adjunto na Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Géssica Guimarães Professora Adjunta na Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Thiago Lima Nicodemo Professor Adjunto na Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.12957/revmar.2017.28598

Keywords:

Historicity, History of Historiography, University

Abstract

This paper addresses narratives about the past (but not just) in the contemporary context. The paper assumes the history of historiography as a source to thematize historicities. Historicities will not be treated here as specific to historiography, on the contrary, they are broad and belong to us. The dismantling of UERJ is thus the background of what we live. It entails a living and active tear, which requires reflections on theory and theory teaching in universities. Thus, in speaking of the history of the discipline, we speak of the limit of a project that intended to keep alive modern principles that were being undone. A project that still guides some of our classes. It is necessary to review our principles. The urgency of the present demands that everything that was to be done to be forwarded. At the same time it is not the case to simply nullify previous productions, by the contrary. It is necessary to intensify inheritances as forms as they are paths to disputing narratives in the present. The return to Bakhtin fulfills this role. To speak again of ideology is, above all, an effort to have the history of historiography as the builder of bonds between generations. The question of ideology sets in motion a little of what has been experienced in redemocratization.

References

ARAÚJO, Valdei L. A aula como desafio à experiência da história. In: GONÇALVES, Marcia de Almeida et al. (orgs.). Qual o valor da história hoje? Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2012.

ARAÚJO, Valdei L. História da historiografia como analítica da historicidade. História da Historiografia, Mariana, v. 12, p. 34-44, 2013.

ARAUJO, Valdei Lopes. O século XIX no contexto da redemocratização brasileira: a escrita da história oitocentista, balanço e desafios. In: ARAUJO, Valdei Lopes; OLIVEIRA, Maria da Glória (orgs.). Disputas pelo Passado: História e historiadores no Império do Brasil. Ouro Preto: Editora da Universidade Federal de Ouro Preto, 2012.

AUERBAH, Eric. A Cicatriz de Ulisses. In: Mimesis: a representação da realidade na literatura ocidental. São Paulo: Perspectiva, 2004.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: HUCITEC, 2006.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BEVERNAGE, Berber. History, Memory and State-Sponsored violence: Time and Justice. London: Routledge, 2011.

BLOCH, Marc. Apologia da História. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

CARR, Edward Hallet. O que é história? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

CROCE, Benedetto. Storia come pensiero e come azione. Bari: Laterza, 1970.

DE FARIA PEREIRA, M. H., CRISTOVÃO DOS SANTOS, P. A.; NICODEMO, T. L. Brazilian historical writing in global perspective: on the emergence of the concept of “historiography”. History and Theory, Middletown, n. 54, p. 84-104, 2015.

DE GROOT, Gerome. Consuming History. Londres: Routledge, 2009.

ECHMANN, Gotthard; STEHR, Nico. Niklas Luhmann. Tempo social [online], v. 13, n. 2, 2001

FENDT, Gregor; et al. Entangled memory: toward a third wave in memory studies. History and Theory, Middletown, n. 53, 2014.

FINK, Carole. Marc Bloch: a life in history. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.

FOUCAULT, Michel. O que é um autor? Lisboa: Veja; Passagens, 2002.

FRIGOTTO, Gaudêncio (org.). Escola “Sem” Partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: UERJ; LPP, 2017.

GADDIS, John Lewis. Paisagens da História: Como os historiadores mapeiam o passado. Rio de Janeiro: Campus, 2003.

GUIMARÃES, M. L. L. S. Memória, história e historiografia. In: BITTENCOURT, José Neves; BENCHETRIT, Sara Fassa; TOSTES, Vera Lúcia Bottrel (orgs.). História representada: o dilema dos museus. Rio de Janeiro: Museu Histórico Nacional, 2003.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Produção de presença: o que o sentido não consegue transmitir. Rio de Janeiro: Contraponto; Ed. PUC-Rio, 2010.

HABERMAS, J. Política cientificizada e opinião pública. In: Técnica e ciência como “ideologia”. São Paulo: Ed. Unesp, 2014.

HARTOG, François. Primeiras figuras do historiador na Grécia: historicidade e história. In: Os antigos, o passado e o presente. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2003.

KONDER, Leandro. A questão da ideologia. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

KOSELLECK, Reinhardt. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto; PUC–Rio, 2006.

LENCLUD, Gérard. Sur les regimes d’historicité: traversées dans les temps. Annales: Histoire, Sciences Sociales, 61 année, n. 5, p. 1053-1084, sep.-oct. 2006.

LUHMANN, Niklas. A realidade dos meios de comunicação. São Paulo: Paulos, 2005.

LUHMANN, Niklas. Introdução à Teoria dos Sistemas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

MAIA, Carlos. Crise da História ou Crise dos Historiadores. In: História, Ciência e Linguagem: o dilema do relativismo-realismo. Rio de Janeiro: Mauad X, 2015.

MARQUES, Luiz. Capitalismo e Colapso Ambiental. Campinas, SP: Ed. Unicamp, 2015.

MATTOS, Ilmar Rohloff de. "Mas não somente assim!” Leitores, autores, aulas como texto e o ensino-aprendizagem de História. Tempo [online], Niterói (RJ), v. 11, n. 21, p. 5-16, 2006.

MOLON, Newton Duarte; VIANNA, Rodolfo. O Círculo de Bakhtin e a Lingüística Aplicada. Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, São Paulo, v. 7, n. 2, jul.-dez. 2012.

NICODEMO, Thiago Lima. Urdidura do Vivido. São Paulo: EDUSP, 2008.

PALTÍ, Elias. Verdades y saberes del marxismo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2010.

PROST, Antonie. Doze lições sobre história. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: UNICAMP, 2007.

SANCHES, Dalton. As escritas de (e sobre) Raízes do Brasil: possibilidades e desafios à história da historiografia. História da Historiografia, Mariana, n. 9, 2012.

ZANIN, Caio. A Evidência Histórica na Prática Historiográfica de Sérgio Buarque de Holanda em Visão do Paraíso. 2017. Dissertação (Mestrado em História) -Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Published

2017-07-20

How to Cite

Sousa, F. G. de, Guimarães, G., & Nicodemo, T. L. (2017). A tear dropping on the scar: the dismantle of the public university as a challenge to historical reflection (#UERJResiste). Revista Maracanan, (17), 71–87. https://doi.org/10.12957/revmar.2017.28598