Determinantes da satisfação com a experiência acadêmica entre estudantes de graduação em enfermagem [Determinants of undergraduate nursing students’ satisfaction with the academic experience]
DOI:
https://doi.org/10.12957/reuerj.2016.9555Keywords:
Estudantes de enfermagem, satisfação pessoal, educação em enfermagem, enfermagem.Abstract
Objetivo: conhecer os fatores que determinam a satisfação com a experiência acadêmica entre estudantes de graduação em enfermagem. Método: pesquisa qualitativa, descritiva, desenvolvida com 27 estudantes de graduação em enfermagem de uma universidade pública do Sul do Brasil, mediante entrevistas semiestruturadas. A coleta de dados ocorreu nos meses de fevereiro e março de 2013. Os dados foram analisados através da análise textual discursiva. Este estudo, cumprindo o recomendado na Resolução no 466/12 do Conselho Nacional de Saúde, foi aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa local (Parecer no 59/2012). Resultados: emergiram três categorias referentes aos determinantes da satisfação acadêmica - determinantes acadêmicos e curriculares, determinantes institucionais e determinantes sociais. Constatou-se que os estudantes, de modo geral, encontram-se satisfeitos no que tange às três dimensões analisadas. Conclusão: espera-se que o reconhecimento dos fatores determinantes da satisfação acadêmica possa contribuir para o planejamento e implementação de estratégias que visem qualificar a formação profissional desses estudantes.
ABSTRACT
Objective: to learn the factors that determine satisfaction with the academic experience among undergraduate nursing students. Method: in this qualitative, descriptive study of 27 undergraduate nursing students at a public university in southern Brazil, data were collected through semi-structured interviews in February and March 2013 and analyzed using textual discourse analysis. This study complied with the recommendations of National Health Council Resolution 466/12 and was approved by the local research ethics committee (Opinion 59/2012). Results: three categories of determinants emerged regarding academic satisfaction - academic and curricular determinants, institutional determinants and social determinants. Students were generally found to be satisfied in the three dimensions examined. Conclusion: it is expected that recognition of the determinants of academic satisfaction can contribute to the planning and implementation of strategies to inform these students’ training.
RESUMEN
Objetivo: conocer los factores que determinan la satisfacción de los estudiantes de licenciatura en enfermería con la experiencia académica. Método: investigación cualitativa, descriptiva, desarrollada junto a 27 estudiantes de licenciatura en enfermería de una universidad pública en el sur de Brasil a través de entrevistas semiestructuradas. La recolección de datos se llevó a cabo en febrero y marzo de 2013. Los datos fueron analizados utilizando el análisis del discurso de texto. Este estudio, cumpliendo lo recomendado en la Resolución n° 466/12 del Consejo Nacional de Salud, fue aprobado por el Comité de Ética de Investigación Local (Opinión no 59/2012). Resultados: surgieron tres categorías en cuanto a los determinantes de la satisfacción académica: determinantes académicos y curriculares, determinantes institucionales y determinantes sociales. Se constató que los estudiantes, en general, están satisfechos acerca de las tres dimensiones analizadas. Conclusión: se espera que el reconocimiento de los factores determinantes de la satisfacción académica pueda contribuir a la planificación e implementación de estrategias para calificar la formación de estos estudiantes.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.