thinking childhood and experience with the child benjamin

Authors

  • eduarda aleycha luciano santana Unesp
  • paula ramos de oliveira UNESP/FClar

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.63103

Keywords:

walter benjamin, childhood, children, experience.

Abstract

Walter Benjamin is a seminal philosopher whose work makes us think about the concepts of experience, child, and childhood. A journey through his life experience and personal narratives brings us closer to the world of his own childhood. As such, it is a philosophical journey in the sense of taking us towards something that is unknown to us and that in the end can transform us. We will travel through the following texts by Benjamin: Children’s Hour Radio Narrative (2015), Berlin Childhood: around 1900 (2013), Reflections on the child, the toy and education (2009), One-Way Street (2013) and The Storyteller:Reflections on the works of Nikolai Leskov (2018). To navigate these texts is to allow and encourage us to experiment with other ways of looking at and being in the world. His narrative allows us to experience the experiences of the child Benjamin, to traverse its unique and sparsely inhabited places, and thus to travel through any child’s world, feeling a child’s temporality and a child’s gaze. According to Jorge Larrosa (2003), childhood is an enigma. Benjamin’s narratives allow us to enter this enigma, to unveil images redolent with the experience of children and childhood, and thereby to approach this mystery that is both philosophical and pulsating with life,  like the life of this philosopher himself.

Author Biographies

eduarda aleycha luciano santana, Unesp

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara (UNESP-FClar). Foi orientanda da profa ° dra ° Paula Ramos de Oliveira no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC). É integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas Filosofia para Crianças (GEPFC / CNPq) da Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara (UNESP-FClar).

E-mail: santanaeduarda@outlook.com .

paula ramos de oliveira, UNESP/FClar

Professora Doutora do departamento de Ciências da Educação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara (UNESP-FClar). É coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas Filosofia para Crianças (GEPFC/CNPq) da Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara (UNESP-FClar).

E-mail: paula-ramos@oul.com.br

References

BARROS, Manoel de. Livro sobre nada. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2016.

BENJAMIN, Walter. ​A hora das crianças narrativas radiofônicas​. Rio de Janeiro: Nau Editora, 2015.

BENJAMIN, Walter. ​Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação​. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2009.

BENJAMIN, Walter. ​Rua de mão única: Infância berlinense: 1900​. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

FRANCO, Renato. 10 lições sobre Walter Benjamin. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

FRANCO, Renato. Tecnologia, cultura e política: notas sobre a obra de W. Benjamin. In: PUCCI, Bruno. et al. (Orgs). Experiência formativa e emancipação. São Paulo: Nankin, 2009. p. 227-252.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Leitura da infância, infância da leitura. In: PUCCI, Bruno. et al. (Orgs). Experiência formativa e emancipação. São Paulo: Nankin, 2009. p. 219-225.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Rua de mão única. 2017. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=wSo0d4ZW-1Q>. Acesso em: 18 out. 2021.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Walter Benjamin ou a história aberta. In: Walter Benjamin. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012. prefácio p. 7-19.

LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v.19, n2, p.04-027, jul./dez 2011.

LARROSA, Jorge. O enigma da infância: ou o que vai do impossível ao verdadeiro. In: Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Tradução de Alfredo Veiga-Neto. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. p. 183-198.

OLIVEIRA, Paula Ramos de. Infância como narração e experiência: entre as crianças e os adultos. In: Antônio A. S. Zuin; Belarmino C. G. da Costa; Luis Roberto Gomes; Luis Antonio C. N. Lastória. (Org). Teoria Crítica, formação cultural e educação: homenagem à Bruno Pucci. Piracicaba: Editora Unimep, 2018, p. 207-225.

OLIVEIRA, Paula Ramos de. Tempo(s) e alteridade: a escuta nas aulas de Filosofia com crianças. Educação em Revista, Marília, v.12, n.1, p. 181-190, jan. /jun 2011.

Perguntar para uma criança o que ela quer ser é uma ofensa. 2016. Disponível em: <https://lunetas.com.br/perguntar-para-uma-crianca-o-que-ela-quer-ser-e-uma-ofensa-isso-e-apagar-o-que-ela-ja-e/ >. Acesso em: 18/10/2021.

PUCCI, Bruno. Teoria Crítica e Educação. In: PUCCI, Bruno. et al. (Orgs). Teoria Crítica e educação: a questão da formação cultural na Escola de Frankfurt. São Carlos: Edufiscar, 1994. p. 11-58.

VAZ, Alexandre Fernandez. Escolarização, semiformação: reflexões sobre a memória e as ‘’expectativas pedagógicas’’ a partir de Theodor W. Adorno. In: PUCCI, Bruno. et al. (Orgs). Experiência formativa e emancipação. São Paulo: Nankin, 2009. p. 53-67.

Published

2022-04-23

How to Cite

santana, eduarda aleycha luciano, & de oliveira, paula ramos. (2022). thinking childhood and experience with the child benjamin. Childhood & Philosophy, 18, 01–15. https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.63103

Issue

Section

articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.