childhood, ethics and amorousness in the learning experience

Authors

  • lisandra ogg gomes UERJ, Faculdade de Educação (EDU), Departamento de Estudos da Infância (DEDI)
  • sammy william lopes UERJ, Faculdade de Educação (EDU), Departamento de Estudos da Infância (DEDI)

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2016.25527

Keywords:

infância-criança, educação, ética, afeto, brincadeira

Abstract

In this text, we present reflections and analyses based on the philosophical and sociological fields about the childhood education, taken from the relation among the concepts of ethics, esthetics, affect and amorousness. Initially, we postulate that education of children should involve, necessarily, the collective conception of an ethical and affective curricular plan, able to welcome and to explore the vital force of childhood as a fundamental educational component. Thus, we evaluated as essential to the achieving of this affective learning mode, the constitution of a differential modality of amorous interactions (either between children and adults, whether among themselves, and from them to the world and the life), capable of engendering the singularity through which the ethical-aesthetic and political movement of an education for the childhood’s potency can be conceived. From these referrals, we dedicate to the drawing of the basic principles able to sign a possible conceptual image for an ethical-affective children’s education. This education is oriented to take on the children’s playing as a pure plan of the uneven experimentation, opened to the come-to-be indetermination’s forces - inherent to the sensitive, imaginative and intellectual relations - that articulate social and culturally the act of learning and teaching. Our effort was to put in discussion the imperatives of an education based on precepts and practices that try not to eliminate or minimize, but to establish a positive, attentive and sensitive relationship with the differences that childhood and children forcibly impose on us.

Author Biographies

lisandra ogg gomes, UERJ, Faculdade de Educação (EDU), Departamento de Estudos da Infância (DEDI)

Professora Adjunta da UERJ, vinculada ao Departamento de Estudos da Infância. Pós-doutora em Educação/UFMG. Doutora em Educação/USP. Mestre e especialista em Educação/UFPR. Graduação em Ciências Econômicas/UFPR. Membro dos grupos de pesquisas e estudos: Práticas de Socialização (USP), Estudos e Pesquisa sobre Sociologia da Infância e Educação Infantil (USP) e do Observatório Sociológico Escola-Família (UFMG).

sammy william lopes, UERJ, Faculdade de Educação (EDU), Departamento de Estudos da Infância (DEDI)

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (2011) e Mestre em Educação, também, pela Universidade Federal do Espírito Santo (2006). Possui Licenciatura Plena em Ciências - Habilitação Matemática - pela Faculdade de Filosofia, Ciência e Letras Madre Gertrudes de São José (2001). Atualmente é Professor do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Tem experiência profissional na área de formação de educadores em serviço, articulada à relação currículo - processos de ensino/aprendizagem.

Published

2016-11-17

How to Cite

gomes, lisandra ogg, & lopes, sammy william. (2016). childhood, ethics and amorousness in the learning experience. Childhood & Philosophy, 12(25), 543–566. https://doi.org/10.12957/childphilo.2016.25527