Modernidade líquida: desafios para educação em saúde no contexto das vulnerabilidades para infecções sexualmente transmissíveis [Liquid modernity: challenges for health education in the context of vulnerabilities for sexually transmitted infections] [Modernidad líquida: desafíos para la educación en salud en el contexto de las vulnerabilidades para las infecciones de transmisión sexual]
DOI:
https://doi.org/10.12957/reuerj.2019.43316Keywords:
Enfermagem, Educação em Saúde, Internet, Doenças Sexualmente TransmissívelAbstract
Objetivo: compreender os significados que membros da equipe multiprofissional de saúde atribuem às tecnologias de informação e comunicação para educação em saúde no contexto das infecções sexualmente transmissíveis (IST) e Síndrome de Imunodeficiência Adquirida (AIDS). Método: pesquisa qualitativa cujo referencial teórico foram as relações líquidas de Bauman e o referencial metodológico a Teoria Fundamentada nos Dados. Realizada entrevista semiestruturada com 10 profissionais de um Programa de prevenção das IST/AIDS, no período de maio e junho de 2019. O projeto foi aprovado por Comitê de Ética em Pesquisa. Resultado: a equipe multiprofissional percebe vulnerabilidade para IST/AIDS no público adulto jovem correlacionando com a fluidez dos relacionamentos na contemporaneidade. Conclusão: urge o fortalecimento de políticas públicas que consolidem a promoção da saúde sexual, em especial, ao público adulto jovem. A pesquisa suscita a possibilidade de a equipe multiprofissional de saúde utilizar como estratégias para educação sexual as mídias virtuais com vistas à prevenção de IST/AIDS.
ABSTRACT
Objective: to understand the meanings that the multi-professional health team attribute to Information and Communication Technologies (ICT) for health education in the context of STI/AIDS. Methods: qualitative research using the Grounded Theory methodology, which theoretical framework was the liquid relations of Bauman. A semi-structured interview was conducted with 10 professionals from the multi-professional team of an STD/AIDS Program, in the period of May and June 2019. The project was approved by the Research Ethics Committee. Results: the multi-professional team perceives IST/AIDS vulnerability in young adults correlating with the fluidity of relationships in the contemporary world. Conclusion: there is a need to strengthen public policies that consolidate the promotion of sexual health, especially in the young adult population. The research raises the possibility of the health multi-professional team to use the ICT as strategies for sex education, particularly virtual media, aiming to the prevention of STI /AIDS.
RESUMEN
Objetivo: comprender los significados atribuyidos por los profesionales del equipo multiprofesional de salud a las tecnologias de informação e comunicação (TIC) para educación en salud en el contexto de las ETS/SIDA. Método: investigación cualitativa cuyo marco teórico fue las relaciones liquidas de Bauman y el marco metodológico la Grounded Theory. Se realizó una entrevista semiestructurada con 10 profesionales del equipo de un Programa de ETS/SIDA, en mayo y junio de 2019. El proyecto fue aprobado por el Comité de Ética en Investigación. Resultado: el equipo multiprofesional percibe vulnerabilidad para ETS/SIDA en el público adulto joven correlacionando con la fluidez de las relaciones en la contemporaneidad. Conclusión: urge el fortalecimiento de Políticas Públicas que consoliden la promoción de la salud sexual, en especial, en el público adulto joven. La investigación suscita la posibilidad del equipo multiprofesional de salud utilizar como estrategias para educación sexual las TIC, en especial, medios virtuales con miras a la prevención de ETS/SIDA.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.