Child care in enteral nutrition therapy: nursing technicians’ theoretical and practical knowledge [Cuidados a criança em terapia nutricional enteral: conhecimento teórico e prático de técnicos de enfermagem] [Cuidados al niño en terapia nutricional enteral: conocimiento teórico y práctico de técnicos de enfermería]
DOI:
https://doi.org/10.12957/reuerj.2019.40917Keywords:
Enteral nutrition, intensive care, nursing care, pediatric nursingAbstract
Objective: to evaluate and correlate nursing technicians’ theoretical and practical knowledge of nursing care for children in enteral nutritional therapy. Method: this analytical, comparative study, conducted between January and April 2015, involved 21 nursing technicians at a tertiary hospital specializing in care for patients with craniofacial anomalies. Data were collected using structured interview guided by an instrument developed by the researchers, and direct observation. A knowledge score of >70% was considered to be satisfactory. Statistical analysis was performed by Pearson correlation to a 5% level of significance. The study was approved by the research ethics committee. Results: theoretical accuracy scored 74%, and practical, 71%. The greater the theoretical knowledge, the greater the practical knowledge (p<0.001). Conclusion: the nursing technicians generally displayed satisfactory practical and theoretical knowledge of nursing care for children in enteral nutritional therapy.
RESUMO
Objetivo: avaliar e correlacionar o conhecimento teórico e prático dos técnicos de enfermagem sobre assistência de enfermagem à criança em terapia nutricional enteral. Método: estudo analítico, comparativo, realizado com 21 técnicos de enfermagem de um hospital terciário, especializado no atendimento de pacientes com anomalias craniofaciais, realizado entre janeiro e abril de 2015. Para a coleta de dados, foram utilizadas entrevista estruturada, guiada por um instrumento elaborado pelos pesquisadores, e observação direta. Considerou-se como conhecimento satisfatório >70%. Para a análise estatística utilizou-se a Correlação de Pearson com nível de significância de 5%. O estudo foi aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa. Resultados: o acerto teórico foi de 74% enquanto o prático foi de 71%. Verificou-se que quanto maior o conhecimento teórico, maior foi o prático (p<0,001). Conclusão: em geral, os técnicos de enfermagem apresentaram conhecimento satisfatório, tanto prático, quanto teórico, referente à assistência de enfermagem a crianças em terapia nutricional enteral.
RESUMEN
Objetivo: evaluar y correlacionar los conocimientos teóricos y prácticos de los técnicos de enfermería sobre el cuidado de enfermería para niños en terapia nutricional enteral. Método: estudio analítico comparativo, realizado junto a 21 técnicos de enfermería de un hospital terciario, especializado en la atención de pacientes con anomalías craneofaciales, realizado entre enero y abril de 2015. Para la recolección de los datos se utilizó la entrevista estructurada guiada por un instrumento desarrollado por los investigadores y la observación directa. Se consideró como conocimiento satisfactorio > 70%. Para el análisis estadístico se utilizó la Correlación de Pearson con un nivel de significación del 5%. El estudio fue aprobado por el Comité de Ética en Investigación. Resultados: El porcentaje de precisión teórica fue del 74%, mientras que el práctico fue del 71%. A mayor conocimiento teórico, mayor conocimiento práctico (p<0.001). Conclusión: en general, los técnicos de enfermería presentaron conocimientos satisfactorios, tanto prácticos como teóricos, sobre el cuidado de enfermería para niños en terapia nutricional enteral.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.