Stomatherapy content and teaching strategies in the undergraduate nursing curriculum [Conteúdo de estomaterapia e estratégias de ensino no currículo de graduação em enfermagem] [Contenido de estomaterapia y estrategias de enseñanza en el componente curricular del pregrado en enfermería]
DOI:
https://doi.org/10.12957/reuerj.2018.28921Keywords:
Ostomy, nursing, teaching, wounds and injuries.Abstract
Objectives: to identify the theoretical and practical stomatherapy-related subjects in the undergraduate nursing program, analyzing their program content, strategies and outlines; and to discuss the approach to the content and the teaching strategies adopted by teachers for such content. Method: qualitative, documentary study, conducted at the nursing department of Rio de Janeiro State University. The documentary research used specifically the outlines and timetables from the 1st to 9th undergraduate terms. Data were collected in November 2016, and subjected to thematic content analysis. Results: the content addressed in the undergraduate course was found to refer predominantly to the themes of wounds and stomas, and no incontinence-related content was identified. Conclusion: there was considered to be a need to introduce content on anal and urinary incontinence, given the epidemiological relevance and psychophysical suffering of people with such problems.
Objetivos: identificar os conteúdos teórico-práticos relacionados à estomaterapia, no Curso de Graduação em Enfermagem, analisando seus conteúdos programáticos, estratégias e ementas; e discutir a abordagem dos conteúdos e das estratégias de ensino adotadas pelos docentes para o aprendizado de tais conteúdos. Método: estudo qualitativo, documental, cujo cenário foi a Faculdade de Enfermagem da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. A pesquisa documental utilizou especificamente as ementas e os cronogramas do 1º ao 9° períodos da graduação. A coleta de dados ocorreu em novembro de 2016, sendo submetidos à análise de conteúdo modalidade temática. Resultados: evidenciou-se que os conteúdos abordados na graduação se referem às temáticas de feridas e estomias em sua predominância, e não se identificou conteúdo de incontinências. Conclusão:considera-se que há necessidade de inserir conteúdo relativo à incontinência anal e urinária haja vista a relevância epidemiológica e o sofrimento psicofísico da pessoa com tal problemática.
RESUMEN
Objetivos: identificar los contenidos teóricos y prácticos relativos a estomaterapia, en el curso de pregrado en enfermería, analizando sus contenidos programáticos, estrategias y registros; y discutir el enfoque de los contenidos y de las estrategias de enseñanza adoptadas por los profesores para el aprendizaje de dicho contenido. Método: estudio cualitativo, documental, cuyo escenario fue la Facultad de Enfermería de la Universidad del Estado de Río de Janeiro. La investigación documental utilizó específicamente los registros y los cronogramas del 1º al 9º períodos de pregrado. La recolección de datos se produjo en noviembre de 2016, siendo sometidos al análisis de contenido temático. Resultados: se evidenció que los contenidos abordados en el pregrado se refieren a temáticas de heridas y estomas en general y no se identificó contenido sobre incontinencias. Conclusión: se considera que existe una necesidad de insertar contenido relacionado a incontinencia anal y urinaria, dada la importancia epidemiológica y el sufrimiento psicofísico de la persona con dicho problema.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.