Food and nutrition education in childood beyond a transversal theme: outline of a theory of practice
DOI:
https://doi.org/10.12957/demetra.2024.77425Abstract
For nutritionists, Food and Nutritional Education (FNE) constitutes an important formative field of knowledge and practices, being strategic for the promotion of adequate, healthy, and sustainable eating. Childhood is a phase of life involving significant learning and development - sensory-motor, emotional, cognitive, and social - that will influence the formation of children's habits. Based on the interconnection between FNE and childhood, the objective of this essay is to develop a reflective theorization of our teaching and university extension practices, performed by undergraduate students of Nutrition and children from an application school, both linked to a federal university in northeastern Brazil. For this purpose, we elaborated the principles of our experience performed continuously and permanently since 2018, aiming to highlight issues concerning FNE in the school environment. The results indicate that integration of FNE into the curriculum requires dialoged and participative construction, integrating the school community. FNE cannot simply be reduced to a transversal or cross-cutting theme but must be part of the teaching and learning process. It should be properly referenced as a method and integrated into the curriculum and become significant among the educational subjects. The principles of our practices also pose challenges: FNE needs to be clearly situated with its agents/promoters; the teaching-learning process is driven by the awakening of passions in those involved; playfulness which guides educational actions; and the centrality of the individual, in this case, children in their childhood, sociocultural context, and learning process. It is hoped that our reflections contribute both to the principles that sustain FNE when focused on childhood, and to the field of Nutrition.
Downloads
References
Brasil. Presidência da República. Casa Civil. Lei 8.234 de 17 de setembro de 1991. Regulamenta a profissão de Nutricionista e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União; 18 de setembro de 1991.
Conselho Federal de Nutricionistas. Código de ética do nutricionista. Resolução CFN Nº 599; de 25 de fevereiro de 2018.
Brasil. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Marco de referência de educação alimentar e nutricional para políticas públicas. Brasília: Ministério da Saúde; 2012.
Amparo-Santos L. Educação alimentar e nutricional no contexto da promoção de práticas alimentares saudáveis. Revista de Nutrição. 2005;18:681-692. https://doi.org/10.1590/S1415-52732005000500011
Ramos FP, Amparo-Santos L, Reis ABC. Educação alimentar e nutricional em escolares: uma revisão de literatura. Cadernos de Saúde Pública. 2013;29:2147-2161. https://doi.org/10.1590/0102-311x00170112
Cervato-Mancuso AM, Vincha KRR, Santiago DA. Educação Alimentar e Nutricional como prática de intervenção: reflexão e possibilidades de fortalecimento. Physis: Revista de Saúde Coletiva. 2016;26:225-249. https://doi.org/10.1590/S0103-73312016000100013
Regis JG, Bernard A, Boff ETO. O hiato entre teoria e prática da educação alimentar e nutricional. In: XXIX Seminário de Iniciação Científica. 2021. Ijuí, RS: Anais.
Barbosa NVS, Machado NMV, Soares MCV, Pinto ARR. Alimentação na escola e autonomia – desafios e possibilidades. Cien Saude Colet 2013;18(4):937-945. https://doi.org/10.1590/S1413-81232013000400005
Brasil. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Resolução/CD/FNDE nº 26, de 17 de junho de 2013. Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar aos alunos da educação básica no Programa Nacional de Alimentação Escolar – PNAE. [Acesso em 24 jun 2023]. https://www.gov.br/fnde/pt-br/acesso-a-informacao/legislacao/resolucoes/2013/resolucao-cd-fnde-no-26-de-17-de-junho-de-2013#:~:text=Disp%C3%B5e%20sobre%20o%20atendimento%20da,Nacional%20de%20Alimenta%C3%A7%C3%A3o%20Escolar%20%E2%80%93%20PNAE.
Brasil. Lei nº 13.666 de 16 de março de 2018. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, para incluir o tema transversal da educação alimentar e nutricional no currículo escolar. Brasília, Presidência da República, 2018. [Acesso em 24 jun 2023]. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2018/Lei/L13666.htm
CD/FNDE– Conselho Deliberativo. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Resolução nº 06, de 08 de maio de 2020. Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar aos alunos da educação básica no âmbito do Programa Nacional de Alimentação Escolar – PNAE. [Acesso em 24 jun 2023]. Disponível em: <https://www.gov.br/fnde/pt-br/acesso-a-informacao/legislacao/resolucoes/2020/resolucao-no-6-de-08-de-maio-de-2020/view>.
Lopes AC. Pensamento e política curricular – entrevista com William Pinar. In: Políticas de currículo em múltiplos contextos. São Paulo: Cortez; 2006.
Sacristán JG, Pérez Gómez AI. Compreender e transformar o ensino. Porto Alegre: ArtMed; 2000.
Silva TT. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica; 2005.
Brasil. Ministério da Educação. Temas contemporâneos transversais na BNCC: contexto histórico e pressupostos pedagógicos. Brasília, Secretaria de Educação Básica; 2019.
Brasil, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – Educação é a base. Brasília: MEC; 2018.
Jorge TP, Seabra LMJ, Santos HBC, Medeiros MFA, Oliveira TRM. Despertando paixões em ensinar e aprender Nutrição. Experiências Pedagógicas remotas com crianças e graduandos. 1. ed. -- Brasília, DF : G3 Comunicação; 2022.
Boog MCF. Percurso histórico: diferentes sentidos para a educação alimentar e nutricional. In: LANG, R.M.F.; CIACCHI, E.M.R. (Org.). Educação alimentar e nutricional:fundamentação teórica e estratégias contemporâneas. Rio de Janeiro: Rubio; 2021. p. 41-54.
Brasil. Lei nº 11.947, de16 de junho de 2009. Dispõe sobre o atendimento da Alimentação escolar e do Programa Dinheiro Direto na Escola. Diário Oficial da União. 17 jun 2009.
Corrêa A, Morgado JC. Os contextos de influência política e de produção de texto no currículo nacional brasileiro. Textura - Ulbra, [S.L.]; 2020;22(50):19-35. https://doi.org/10.17648/textura-2358-0801-v22n50-5622
Ortega DV, Militão SCN. O ideário neoliberal na educação: da BNCC ao novo ensino médio. Rev. Edu. Foco, Juiz de Fora, 2022;27(1):1-19. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.36334
Filipe FA, Silva DS, Costa AC. Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular. Ensaio: aval. pol.públ. Educ., Rio de Janeiro,2021;29(112):783-803, jul./set. https://doi.org/10.1590/S0104-40362021002902296
Santos LA. Avanços e desdobramentos do marco de referência da educação alimentar e nutricional para políticas públicas no âmbito da universidade e para os aspectos culturais da alimentação. Rev. Nutr., Campinas, 26(5):595-600, set./out., 2013. https://doi.org/10.1590/S1415-52732013000500010
Boog, Maria Cristina Faber. Educação alimentar e nutricional para além de uma disciplina. Diez-garcia; Cervato-mancuso. Mudanças Alimentares e Educação Nutricional. 2ªed. RJ: Guanabara Koogan; 2017. p.88-96.
Zabala A. A prática educativa. Como ensinar. Trad. Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed; 1998.
Cordeiro AA, Menezes MFG, Maldonado LA. A educação alimentar e nutricional no cenério da escola: avanços, limites e proposta de ação integrada. In: Lang RMF; Ciacchi EMR (orgs). Educação alimentar e nutricional: fundamentação teórica e estratégias contemporâneas. Rio de Janeiro: Rubio; 2021, p.261-280.
Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Projeto Pedagógico do Curso de Graduação em Nutrição Natal/RN. Natal: UFRN, 2020 [Acesso em 26 jun 2023].. Disponível em: <https://sigaa.ufrn.br/sigaa/public/curso/ppp.jsf?lc=pt_BR&id=2000058>.
Freire P. Educação como prática da liberdade. 17ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 1983.
Freire P.Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 35ªed. São Paulo: Paz e Terra; 2007.
Freire P. Pedagogia do oprimido. 48ª Reimpressão. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 2009.
Boog MCF. Educação em Nutrição. Integrando experiências. Campinas, SP: Komedi; 2013.
Luckesi CC. Educação e sociedade. In: Luckesi CC. Filosofia da educação. São Paulo: Cortez; 1994, p.37-52.
Libâneo JC. Tendências pedagógicas na prática escolar. In: Luckesi CC. Filosofia da educação. São Paulo: Cortez; 1994, p.53-75.
Libâneo JC. As teorias pedagógicas modernas revisitadas pelo debate contemporâneo na Educação. In: Libâneo JC; Santos A. (orgs). Educação na era do conhecimento em rede e transdisciplinaridade. Campinas,SP: Alínea; 2005, v.1, p. 19-62.
Lang RMF, Ciacchi EMR. Paradigmas educacionais e sua Relação com a Educação Alimentar e Nutricional. In: Lang RMF; Ciacchi EMR (orgs). Educação alimentar e nutricional: fundamentação teórica e estratégias contemporâneas. Rio de Janeiro: Rubio; 2021, p.15-25.
Perrenoud P. Dez novas competências para ensinar. Trad. Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Artes Médicas Sul; 2008.
Jorge TP, Pinto VL.. Sensibilidades e arte para a EAN – parte 1. cc Lançado em 2020 [Acesso em 26 jun 2023]. Disponível em: https://open.spotify.com/episode/2LX0zadHZMJlSphVnibFzY
Jorge TP. Em defesa da brincadeira de comer no contexto escolar. Cadernos de Formação RBCE. 2013;4(2); p. 20-3. [Acesso em 24 jun 2023]. Disponível em https://cev.org.br/biblioteca/em-defesa-brincadeira-comer-contexto-escolar/
Quintana M. Para viver com poesia. 3. reimp. São Paulo: Globo; 2007.
Sutton-smith B. A ambiguidade da brincadeira. Trad. Vera Joscelyne. Petrópolis, RJ: Vozes; 2017.
Vigotski LS. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes; 1988.
Vigotski LS. A brincadeira e o seu papel no desenvolvimento psíquico da criança. Revista Virtual de Gestão de Iniciativas Sociais. Jun; 2008. [Acesso em 24 jun 2023].
https://isabeladominici.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/07/revista-educ-infant-indic-zoia.pdf - pg 23
Kishimoto TM (org). O brincar e suas teorias. São Paulo: Cengage Learning; 2019.
Benjamin, W. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. 2ª edição. Tradução Marcus Vinicius Mazzari. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34; 2009.
Brougère, G. Brinquedo e cultura. Trad. Gisela Wajskop. 8ª ed. São Paulo: Cortez; 2010.
Huizinga, Johan. Homo Ludens. O jogo como elemento da cultura. Trad. João Monteiro. 7ª Ed. São Paulo: Perspectiva; 2012.
Passeggi MC. Prefácio. In: Pinto VLX. et al (orgs). É de pequeno que se aprende? Promoção da alimentação saudável na Educação Infantil. Natal, RN: EDUFRN; 2010, p.15-17.
Jorge TP, Mota ACCC, Oliveira FCM, Vilar GDC. Ensinar alimentação e nutrição na infância? Práxis de educação infantil em colégio de aplicação. Revista Educação e Infâncias , [S. l.], 2022;1(1). [Acesso em 22 jun 2023]. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoinfancia/article/view/21699 . e-ISSN: 2764-6076
Sousa AM, Cunha AMB, Baracho ALS, Fernandes ALL, Mizumoto ACM, Claudio MAS, et al. Despertando paixões de ensinar e de aprender em nutrição: experiências pedagógicas envolvendo crianças e graduandos. In: Brasil. Ministério da Saúde. Laboratório de Inovação em Educação Alimentar e Nutricional: Uma celebração dos 10 anos do Marco de Referência de Educação Alimentar e Nutricional para as políticas públicas. Ministério da Saúde, Universidade de Brasília, Organização Pan-Americana de Saúde. Brasília: Ministério da Saúde; 2023, p.37-39.
Pinto VLX, Araújo MF, Medeiro M, Bezerra IW. É de pequeno que se aprende? Promoção da alimentação saudável na Educação Infantil. Natal, RN: EDUFRN; 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Thiago Perez Jorge, Diôgo Vale, Juliana Morais de Sousa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
STATEMENT OF AUTHORSHIP RESPONSIBILITY
Title of the manuscript:
________________________________________________________
1. Statement of responsability
I certify that I have participated in the work above specified and take public responsibility for its content.
I certify that the manuscript represents an original work and that none of the material in the manuscript has been previously published, is included in another manuscript, or is currently under consideration for publication elsewhere, whether in printed form or in electronic media, except that described in the attachment.
In case of acceptance of this text by Demetra: Alimentação, Nutrição & Saude, I declare to be in accordance with the policy of public access and copyright adopted by Demetra, which provides as follows: (a) the authors retain the copyright and grant to the Journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal; (b) authors are authorized to enter additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal; and (c) authors are permitted and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this may lead to productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work.
2. Conflict of Interest Statement
I certify that there is no conflict of interest in connection with the submitted article.
Date, signature and full address of all authors.