Distance qualification to promote adequate and healthy food in the Unified Health System (SUS - Brazil)
DOI:
https://doi.org/10.12957/demetra.2022.66168Keywords:
Primary Health Care. Education, Continuing. Education, Distance. Health promotion.Abstract
Introduction: Actions to promote adequate and healthy food (PAAS in Portuguese) have been gaining space on public policy agendas due to the urgency of caring for non-communicable chronic diseases. For the implementation of these actions in daily work, health professionals must be qualified, aiming at their empowerment and autonomy. Objective: To evaluate professional qualification activity for the development of collective actions of PAAS in Primary Health Care (PHC). Methods: Prospective and descriptive study conducted to evaluate professional qualifications offered at a distance, with a workload of 30 hours. Three classes were offered to PHC professionals from all Brazilian macro-regions. Quantitative online questionnaires were used and applied immediately after completion of the course and after three months. Results were stratified by country macro-region and course completion. Results: Of the 3,957 enrolled, about a thousand professionals completed the course (completion rate: 25.3%), most of them women and registered dietitian. Professional qualification was considered very relevant for professional practice (99.2%) and with adequate methodological quality (99.6%). The main obstacle for not completing the course was the lack of time (78.1%). Most of the non-graduates were older, nurses, with more time working in the SUS, those who accessed the course via cell phone, and previous participation in professional qualification on the subject. Conclusions: Professional qualification was able to develop skills and abilities to conduct collective PAAS actions among health professionals. However, strategies need to be proposed to increase the completion rate.
References
Swinburn BA, Kraak VI, Allender S, Atkins VJ, Baker PI, Bogard JR, et al. The Global Syndemic of Obesity, Undernutrition, and Climate Change: The Lancet Commission report. Lancet. 2019; 393(10173):791-846. https://doi: 10.1016/S0140-6736(18)32822-8
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Política Nacional de Alimentação e Nutrição. Brasília: Ministério da Saúde, 2013a.
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Política Nacional de Promoção da Saúde: PNPS: Anexo I da Portaria de Consolidação nº 2, de 28 de setembro de 2017, que consolida as normas sobre as políticas nacionais de saúde do SUS. Brasília: Ministério da Saúde, 2018.
Almeida LM, Campos KFC, Randow R, Guerra VA. Estratégias e desafios da gestão da atenção primária à saúde no controle e prevenção da obesidade. Rev. Gestão & Saúde. 2017; 8:114-139. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rgs/article/view/3700
Lopes MS, Freitas PF, Carvalho MCR, Ferreira NL, Campos SF, Menezes MC, et al. Challenges for obesity management in a unified health system: the view of health professionals. Family Practice. 2021; 38(1):4-10. https://doi: 10.1093/fampra/cmaa117
Brasil. Ministério da Saúde. Universidade Federal de Minas Gerais. Instrutivo: Metodologias de Trabalho em Grupos das Ações de Alimentação e Nutrição na Atenção Básica. Brasília: Ministério da Saúde, 2016a.
Brasil. Ministério da Saúde. Universidade Federal de Minas Gerais. Desmistificando dúvidas sobre alimentação e nutrição: material de apoio para profissionais de saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2016b.
Brasil. Ministério da Saúde. Universidade Federal de Minas Gerais. Na cozinha com as frutas, legumes e verduras. Brasília: Ministério da Saúde, 2016c.
Brasil. Ministério da Saúde. Manual instrutivo: implementando o guia alimentar para a população brasileira em equipes que atuam na Atenção Primária à Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2019.
Brasil. Ministério da Saúde. Fascículo 1 Protocolos de uso do guia alimentar para a população brasileira na orientação alimentar: bases teóricas e metodológicas e protocolo para a população adulta. Brasília: Ministério da Saúde, 2021a.
Brasil. Ministério da Saúde. Fascículo 2 Protocolos de uso do Guia Alimentar para a população brasileira na orientação alimentar da população idosa. Brasília: Ministério da Saúde, 2021b.
Brasil. Ministério da Saúde. Instrutivo de Abordagem Coletiva para manejo da obesidade no SUS / Ministério da Saúde, Universidade Federal de Minas Gerais. – Brasília: Ministério da Saúde, 2021c.
Brasil. Ministério da Saúde. Portaria GM/MS n. 198, de 13 de fevereiro de 2004. Institui a Política Nacional de Educação Permanente em Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2004.
Oliveira MG, Sousa CM, Vargas CRM, Oliveira DM, Lima MG, Gussi MA.Educação a distância como recurso para capacitação de Agentes Comunitários de Saúde para intervenções preventivas relacionadas ao álcool e outras drogas. Reciis – Rev Eletron Comun Inf Inov Saúde. 2019; 13(1):48-61. https://doi: 10.29397/reciis.v13i1.1593
Chase TJ, Julius A, Chandan JS, Powell E, Hall CS, Phillips BL, et al. Mobile learning in medicine: an evaluation of attitudes and behaviours of medical students. BMC Medical Education. 2018 [acesso em 2021 nov 11]; 18(152):1-8. Disponível em: https://bmcmededuc.biomedcentral.com/track/pdf/10.1186/s12909-018-1264-5.pdf.
Wallace S, Clark M, White J. 'It's on my iPhone': attitudes to the use of mobile computing devices in medical education, a mixed-methods study. BMJ Open. 2012 [acesso em 2021 nov 11]; 2(4):1-7. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1136/bmjopen-2012-001099.
Silva LAA, Schmidt SMS, Noal HC, Signor E, Gomes IEM. Avaliação da educação permanente no processo de trabalho em saúde. Trab Educ Saúde. 2016; 14(3):765-781. https://doi: 10.1590/1981-7746-sol00015
Magalhães W, Costa C, Sachett J, Barbosa HO, Ábia B, Neto AM. Desafios e soluções tecnológicas da UNA-SUS/UEA na qualificação dos profissionais de saúde da região amazônica. In: Universidade Federal do Maranhão. UNA-SUS/UFMA. Experiências exitosas da Rede UNA-SUS: trajetórias de fortalecimento e consolidação da Educação Permanente em Saúde no Brasil / Organização de Francisco Eduardo de Campos. [et al..]. - São Luís: EDUFMA, p. 125-140, 2017.
Gasque KCS, Rodrigues MMS, Lemos AF, Araújo DG. Sistema UNA-SUS como ferramenta de democratização da Educação Permanente em Saúde: perfil dos usuários e capilarização dos cursos autoinstrucionais. Rev Bras Aprend Aberta. 2020 [acesso em 2021 nov 11]. Disponível em: http://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/article/view/476/385.
Conselho Federal de Nutricionistas (CFN). Inserção Profissional dos Nutricionistas no Brasil. Ministério do Desenvolvimento Social. Brasília, 2017. [acesso em 2021 nov 11]. Disponível em: https://www.cfn.org.br/wp-content/uploads/2019/05/CARTILHA%20CFN_VERSAO_DIGITAL.pdf?fbclid=IwAR0uypYRdbnoFbs_aR4PIAKygN3PC4-BUFJfPCD2tszfAXtxG1y0KE1HvLs.
Rauber F, Jaime PC. Promoção da alimentação adequada e saudável. In: Jaime PC. Políticas públicas de alimentação e nutrição. 1. ed. Rio de Janeiro: Atheneu, p.73-80, 2019.
Moura JWS, Vasconcelos EMR, Vasconcelos CMR Promoção da alimentação complementar saudável em menores de dois anos por enfermeiros: revisão integrativa. Rev. Enferm. Digit. Cuid. Promoção Saúde, p. 1-8, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5935/2446-5682.20210019. Acesso em: 11 nov. 2021.
World Health Organization. WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 11 March 2020. [acesso em 2021 nov 11]. Disponível em: https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020.
UDEMY. Special Report. Online education steps up: what the world is learning (from home). 2020. [acesso em 2021 nov 11]. Disponível em: https://research.udemy.com/wp-content/uploads/2020/04/Online-Education-Steps-Up-2020-2021-Rebrand-v2-gs.pdf.
Silva A, Santos AM, Cortez E,Cordeiro BC. Limites e possibilidades do ensino à distância (EaD) na educação permanente em saúde: revisão integrativa. Ciênc. saúde coletiva. 2015; 20(4):1099-1107. https://doi: 10.1590/1413-81232015204.17832013
Santos MJ, Jurberg C. Aspectos da Educação a Distância em Saúde no Brasil: Uma Análise das Publicações (2007 a 2014). Revista Ciências & Ideias. 2018; 8(2):205-216. https://doi: 10.22407/2176-1477/2017v8i2.474
Vianna LJ, Ataide CA, Ferreira MC. Educação a distância no Brasil: Cotidiano, Prática, Avanços e Perspectivas. ENFOPE. 2015 [acesso em 2021 nov 11]; 8(1). Disponível em: https://eventos.set.edu.br/enfope/article/viewFile/1635/176.
Ferreira M, Carneiro T. A institucionalização da Educação a Distância no Ensino Superior Público Brasileiro: análise do Sistema Universidade Aberta do Brasil. Educação Unisinos. 2015; 19(2):228-242.
Ferreira L, Barbosa JSA, Esposti CDD, et al. Educação Permanente em Saúde na atenção primária: uma revisão integrativa da literatura. Saúde debate. 2019 [acess oem 2021 nov 11]; 43(120):1-17. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-1104201912017.
Cavalcante RB, Gontijo TL, Silva LTC, et al. Experiências de enfermeiros na educação a distância: um olhar sobre as dimensões interação e autonomia. Cogitare Enfermagem. 2016 [acesso em 2021 nov 11]; 21(2):1-9. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/44756/.
Pinto HÁ, Ferla AA, Ceccim RB, Florêncio AR, Barbosa MG, Stédile NLR, et al. Atenção Básica e Educação Permanente em Saúde: cenário apontado pelo Programa Nacional de Melhoria do Acesso e da Qualidade da Atenção Básica (PMAQ-AB). Divulgação em Saúde para Debate. 2014; 51:145-160.
Farias QLT, Rocha SP, Cavalcante ASP, et al. Implicações das tecnologias de informação e comunicação no processo de educação permanente em saúde. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde. 2017 [acesso em 2021 nov 11]; 11(4):1-11. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1261.
Santos AF, Sobrinho Fonseca D, Araujo LL, et al. Incorporação de Tecnologias de Informação e Comunicação e qualidade na atenção básica em saúde no Brasil. Cadernos de Saúde Pública. 2017 [acesso em 2021 nov 11]; 33(5):1-14. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-311X2017000505003&script=sci_abstract&tlng=pt.
Brasil. Ministério da Saúde. Portaria nº 2.761, de 19 de Novembro de 2013. Institui a Política Nacional de Educação Popular em Saúde no âmbito do Sistema Único de saúde (PNEPS-SUS). Brasília: Ministério da Saúde, 2013b.
Sanches P. Práticas grupais e promoção da saúde: estratégias, contribuição e desafios. 2018. 73p. Dissertação (Mestrado em Saúde da Comunidade) – Faculdade de Medicina, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, SP, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
STATEMENT OF AUTHORSHIP RESPONSIBILITY
Title of the manuscript:
________________________________________________________
1. Statement of responsability
I certify that I have participated in the work above specified and take public responsibility for its content.
I certify that the manuscript represents an original work and that none of the material in the manuscript has been previously published, is included in another manuscript, or is currently under consideration for publication elsewhere, whether in printed form or in electronic media, except that described in the attachment.
In case of acceptance of this text by Demetra: Alimentação, Nutrição & Saude, I declare to be in accordance with the policy of public access and copyright adopted by Demetra, which provides as follows: (a) the authors retain the copyright and grant to the Journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal; (b) authors are authorized to enter additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal; and (c) authors are permitted and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this may lead to productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work.
2. Conflict of Interest Statement
I certify that there is no conflict of interest in connection with the submitted article.
Date, signature and full address of all authors.