Decifra-me ou te devoro? A experiência para a transgressão dos sentidos em torno da avaliação da aprendizagem no ensino superior

Authors

  • Valdeni da Silva Reis Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.12957/soletras.2024.83200

Abstract

There is often an atmosphere of fear and injustice within the learning assessment process that needs to be addressed, problematized and transgressed in our (language) teacher education programs. This paper aims to discuss the meaning effects presented in the discourse of English under and graduate students based on their contact with practices and assessment instruments created to problematize and transgress the coloniality of power (QUIJANO, 2010), massively present in evaluation processes. To this end, we will discuss practices and instruments used both in an undergraduate course and in a latu-sense postgraduate course. Using important concepts in the field of learning assessment and (de)coloniality, we shed light on the discussion around the concept of experience (LARROSA, 2016; 2018), to foster new practices in the assessment processes in our schools. Finally, the results indicate that it is by focusing on the subjects of such processes, in the dynamics of being-knowing-doing, that new stories will be told.

Author Biography

Valdeni da Silva Reis, Universidade Federal de Minas Gerais

Professora Adjunta (Linguística Aplicada - Inglês) da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais e do Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos (POSLIN). Mestre em Linguística Aplicada pelo Programa de Pós Graduação em Estudos Linguísticos da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Doutora em Linguística Aplicada também pela UFMG. Pelo período de um ano (2009-2010) desenvolvi minha pesquisa e participei de outras pesquisas ligadas à aprendizagem e ao ensino como Pesquisadora Visitante na School of Teaching and Learning / College of Education and Human Ecology - The Ohio State University (OSU) - EUA (Bolsista CAPES PDEE). Investigo o ensino-aprendizagem de inglês como LE em uma Unidade Socioeducativa para adolescentes em conflito com a lei. Tenho experiência na área de Letras, com ênfase em ensino-aprendizagem de LE - Inglês, atuando principalmente nos seguintes temas: uso de diários/journals; reflexão; análise de discurso; formação de professores; formação continuada; estrangeirismos; reestruturação da prática pedagógica; representações, ensino de inglês para alunos em privação de liberdade.

Published

2024-04-30

Issue

Section

Dossiê 48: Epistemologias e praxiologias decoloniais nos estudos de línguas/linguagens e na educação linguística