A voz e a vez dos podcasts na educação linguística em espanhol

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/soletras.2023.80090

Abstract

The objective of this paper is to discuss the potential of the discursive genre 'podcast' in linguistic education, especially for Spanish language teaching. A qualitative-interpretative methodology research as proposed by Stake (2011), as well as a literature review were performed. Kenski (2003) and Moran et al. (2012) corroborate the idea that technologies have also transformed the educational context. Following, based mainly in Paiva (2015), we present part of the history of technologies aimed at education. Also, according to Carvalho, Aguiar and Maciel (2009), Medeiros (2006) and Villarta-Neder and Ferreira (2020) we expose elements that characterize the discursive genre 'podcast'. In addition, we discuss how podcasts can contribute to listening and oral production in an additional language. Finally, we propose activities using a podcast in Spanish for basic education. As an authentic and easily accessible material which covers current topics, we believe that this type of audio file can significantly contribute to the development of listening and speaking in an additional language, depending on how the teacher explores it in the classroom.

Author Biography

Fabiana de Freitas Batista, IFTM

Doutoranda em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"- UNESP / Campus de Araraquara. Mestre em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos. Especialista em Linguística Aplicada e Ensino de Línguas pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul. Especialista em Educação Empreendedora pela Universidade Federal de São João Del-Rei, Especialista em Gestão Pública pela Universidade Federal de São Carlos. Graduação em Direito e em Letras Português/Espanhol pela Universidade de Uberaba. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Quilombo NEABI (IFTM); Membro do Grupo Horizonte- Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Inovação em Educação, Tecnologias e Linguagens (UFSCar) e membro do GEPLE - Grupos de Estudos e Pesquisas em Linguagens e Educação (UFMS). Servidora pública no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro .Tem experiência nas seguintes áreas: Ensino e aprendizagem de língua portuguesa e espanhola; Português língua estrangeira; Português como Língua Adicional e Educação a distância. 

Published

2023-12-31

Issue

Section

Dossiê: A pesquisa sobre as línguas e as linguagens e suas interfaces com a educação básica