SCENES FROM EVERYDAY LIFE IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION IN DIALOG WITH THE STUDIES OF WALTER BENJAMIN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.82528

Keywords:

Child education, Human rights, Childhoods, Children

Abstract

This article aims to discuss and defend the place of authorship of children in Early Childhood Education, recognizing them as historical-cultural subjects, social actors, protagonists and producers of cultures. The text is based on studies by Walter Benjamin who point out that the way children read and interpret the world are clues to learning from them. To this end, based on dialogue with the author, we bring two everyday situations that instigate reflections on how some strategies used by children transgress ways of learning-teaching, still hegemonic in everyday school life, which lead us to question respect for children's rights. For these reflections, we highlight the contribution of legislation to the early childhood education curriculum, through the Federal Constitution of 88 and the National Curricular Guidelines for Early Childhood Education, which guarantees various educational rights to children. Finally, we problematize how much the school needs to rethink itself to be a place where the dialogical act of learning-teaching happens in a horizontal way, in which teachers and children learn and teach simultaneously, as Paulo Freire already guided us, and break with a pedagogical conception guided by the reproduction of pre-established models, repetitive experiences that do not guarantee children's place of authorship.

Author Biographies

Alessandra da Costa Abreu, UERJ- Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da UERJ/PROPED. Mestre em Educação - Processos Formativos e Desigualdades Sociais pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2011). Graduada em Pedagogia pela mesma Universidade com Especialização Lato-Sensu em Gestão Escolar (2009) e Orientação Educacional (2010). Professora I da rede pública Municipal de Niterói. Integrante do grupo de Pesquisa ALMEFRE e Pós-Doutoranda pelo UERJ/FFP.

Mairce Araújo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - FFP

Professora Titular da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Procientista, Docente Permanente do Programa de Pós-graduação Processos Formativos e Desigualdades Sociais, Coordenadora do Grupo de Pesquisa Alfabetização, memória, formação docente e relações de etnicorrais -ALMEFRE e da Rede de docentes que narram e investigam sobre Infância, Alfabetização, Leitura e Escrita – REDEALE

Maria Bampi, UERJ

Graduação em Psicologia e Pedagogia, mestre em Psicologia Educacional pela PUCCAMP; Doutora em Psicoloiga da Aprendizagem e do Desenvolvimento Humano pela USP. Professora Adjunta da FFP-UERJ.

Published

2024-09-30

How to Cite

DA COSTA ABREU, Alessandra; ARAÚJO, Mairce; BAMPI, Maria. SCENES FROM EVERYDAY LIFE IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION IN DIALOG WITH THE STUDIES OF WALTER BENJAMIN. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 684–700, 2024. DOI: 10.12957/riae.2024.82528. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/82528. Acesso em: 31 jul. 2025.