DIDACTIC AND ANTI-RACIST EDUCATION: CONTRIBUTIONS OF TEACHING CURATORS TO LAW APPLICATION 10639/03

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.73765

Keywords:

Didática, Cinema, Education Basic Anti-racist, Curation

Abstract

We problematize the concept of curatorship, imported from the world of arts to the field of education, presenting some possibilities for teachers to act as promoters of artistic-cultural mediations. We chose cinema as a field of reflection for the teaching curatorship, since it is a complex media and a hybrid language with recurrent access and use in the school environment. The central idea corresponds to a counterpoint, operated through the school, to the films that are normally circulated and consumed by students. Offering audiovisuals rarely made available by the mass industry is the role of the school institution, considering that such works have critical-reflective power to approach the various knowledge that are dealt with in these environments and whose grammars need to be learned. We chose to discuss, specifically, the history of slavery, the resistance and its consequences, since colonial Brazil, through the audiovisual The Last Abolition, built beyond the mass industry circuit, due to its aesthetic and narrative depth, which are important mediating elements for access to curricular knowledge. This research works in defense of the role of basic education professionals as curators of artistic knowledge, especially of audiovisual language, as we understand that they can be agents of the expansion of the students' artistic-cultural repertoire.

Author Biographies

Lara Rodrigues Pereira, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Educação (UFSC), Mestra em História (UDESC), Especialista em Gestão Educacional e Metodologia do Ensino Interdisciplinar (Dom Bosco), Graduada em História (UFSC). Possui experiência na educação básica, ensino fundamental e médio, na disciplina de História. Atua no Ensino Superior como professora adjunta do Departamento de Metodologia de Ensino MEN, UFSC, na disciplina de Didática, desde junho de 2019. Experiência na área de Didática, Formação de professores, História da Educação, Didáticas do Audiovisual, História do Cinema, Cinema Educativo brasileiro. Vinculada ao Grupo de Estudos e Pesquisa Formação de Professores e Práticas de Ensino FOPPE

Jilvania Lima dos Santos Bazzo, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação, Departamento de Metodologia de Ensino - área e Didática, do Centro de Ciências da Educação da Universidade Federal de Santa Catarina.

References

ALMEIDA, Silvio. Racismo Estrutural. Coleção Feminismos Plurais. São Paulo: Sueli Carneiro, Pólen Editora, 2019.

BAZIN, André. O que é cinema. São Paulo: UBU editora, 2018.

BURCH, Noel. Práxis do cinema. São Paulo: Perspectiva, 2015.

CARNEIRO. Sueli. Racismo, Sexismo e desigualdade no Brasil. São Paulo: Selo Negro Edições, 2011.

CORTELLA, Mario Sérgio; DILMENSTEIN Gilberto. A era da curadoria: o que importa é saber o que importa. Campinas: Papirus, 2015.

GOMES, Nilma Lopes. Diversidade e Currículo. Indagações sobre o Currículo Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF, 2020.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 2013.

MARMO, Alena Rizzi; LAMAS, Nadja de Carvalho. O curador e a curadoria. Palhoça: Revista Ciência em Curso. V.2, n.1, jan/jun. 2013.

MBEMBE, Achille. Necropolítica. São Paulo: N-1 Edições. 2020.

NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Campinas: Papirus, 2010.

SILVA, Thaís Conconi; MARTINEZ, Elias David Morales. Identidade, resistência e simbolismo no filme Onde sonham as formigas verdes (1984) de Werner Herzog. Revista Doc On-line, n. 29, março de 2021, www.doc.ubi.pt, pp. 5-32.

Published

2024-01-09

How to Cite

RODRIGUES PEREIRA, Lara; LIMA DOS SANTOS BAZZO, Jilvania. DIDACTIC AND ANTI-RACIST EDUCATION: CONTRIBUTIONS OF TEACHING CURATORS TO LAW APPLICATION 10639/03 . Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 63–76, 2024. DOI: 10.12957/riae.2024.73765. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/73765. Acesso em: 24 may. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ - 20 ANOS DA LEI 10.639: CONVERSAS CURRICULARES ENTRE SABERES, PRÁTICAS E POLÍTICAS ANTIRRACISTAS