QUESTIONS OF YOUNG CHILDREN: A TEACHER'S "PATH GROWERS"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2023.70386

Keywords:

Questions. Childhood education. Pedagogical narratives. Mikhail Bakhtin. Maria Zambrano.

Abstract

From the space and time in which we find ourselves, we express, interpret, and create the world through shared ideological signs. Young children have only recently arrived in this world and, perhaps for this reason, have fewer internalized models than adults do. Children question what for us is already given, opening possibilities for a new that is unexpected. This article aims to reveal how a teacher-researcher built understandings about what she experiences in the educational routine and the relationships established there with the questions of young children, who are in the same space as her, but will end up being in this world. The kindergarten teacher, when researching how she organized her work in the relationship with the children, wrote pedagogical narratives about her own practice and the relationships built in the educational routine. The interpretation of the narratives was carried out by comparing these texts with other texts and concepts, mainly from the Bakhtinian and Zambranian philosophies. We realize that young children's questions change our aesthetic perceptions, the way we interpret the world and, thus, our ethical acts and our knowledge can also change.

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010a.

BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2015.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAKHTIN, Mikhail. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. São Paulo: Editora 34, 2017a.

BAKHTIN, Mikhail. O Freudismo: um esboço crítico. São Paulo: Perspectiva, 2017b.

BAKHTIN, Mikhail. Teoria do romance II: as formas do tempo e do cronotopo. São Paulo: Editora 34, 2018.

CASADO, Ángel; SÁNCHEZ-GEY, Juana. Introducción. IN: CASADO, Ángel; SÁNCHEZ-GEY, Juana (orgs). María Zambrano. Filosofía y Educación (manuscritos). Málaga: Editorial Ágora, 2007, pp. 17-42

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

MEDVIÉDEV, Pável. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. São Paulo: Contexto, 2019.

ONDJAKI. O convidador de pirilampos: estórias sem luz elétrica. Rio de Janeiro: Pallas, 2018

PETRILLI, Susan. Em outro lugar e de outro modo. Filosofia da linguagem, crítica literária e teoria da tradução em, em torno e a partir de Bakhtin. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013.

PETRILLI, Susan. A visão do outro. Palavra e imagem em Mikhail Bakhtin. In:BAKHTIN, Mikhail. O homem ao espelho. Apontamentos dos anos 1940. São Carlos: Pedro & João Editores, 2019, p. 68-105.

PRADO, Guilherme do Val Toledo. Narrativas Pedagógicas: indícios de conhecimentos docentes e desenvolvimento pessoal e profissional. Interfaces da educação, v. 4, n. 10, p. 149-165, 2013.

SERODIO, L. A.; PRADO, G.do V. T. Metodologia narrativa de pesquisa em educação na perspectiva do gênero do discurso. In: PRADO, G. do V. T. et al (org.). Metodologia narrativa de pesquisa em educação: uma perspectiva bakhtiniana. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015, p.91-127.

SIMAS, Vanessa França; PRADO, Guilherme do Val Toledo; DOMINGO, Jesús. Dimensões de consciência possíveis na pesquisa e na escrita narrativa sobre si - uma perspectiva bakhtiniana. Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso, janeiro 2018.13(1), Port. 113–131 / Eng. 123. Disponível em https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/32164 Acesso em: 07 mar. 2023.

SIMAS, Vanessa França. A professora-pesquisadora-iniciante e seus outros: caminhos partilhados na invenção de ser professora. Tese (Doutorado em educação) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação e Universidade de Granada (Espanha), Campinas, 2018. Disponível em http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/331679 Acesso em: 08 abr. 2021.

SIMAS, Vanessa França. Narrativas compartilhadas na formação da professora iniciante. Educar em Revista, [S.l.], maio 2021. ISSN 1984-0411. Disponível em https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/75677. Acesso em: 07 mar. 2023.

VOLOCHÍNOV, Valentin. A palavra na vida e a palavra na poesia - Introdução ao problema da poética sociológica. In: VOLOCHÍNOV, Valentin. A construção da enunciação e outros ensaios. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013, p. 71-100.

VOLOCHÍNOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Editora 34, 2017.

ZAMBRANO, María. Las dos preguntas. In: CASADO, Ángel; SÁNCHEZ-GEY, Juana (orgs). María Zambrano. Filosofía y Educación (manuscritos). Málaga: Editorial Ágora, 2007, p. 47-48.

ZAMBRANO, María. El hombre y lo divino. Madrid: Fondo de Cultura Económica de España, 2010.

ZAMBRANO, María. Notas de un método. Madrid: Editorial Tecnos, 2011a.

ZAMBRANO, María. Claros del bosque. Madrid: Cátedra Letras Hispánicas, 2011b.

Published

2023-03-31

How to Cite

SIMAS, Vanessa França; PRADO, Guilherme do Val Toledo. QUESTIONS OF YOUNG CHILDREN: A TEACHER’S "PATH GROWERS". Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 371–387, 2023. DOI: 10.12957/riae.2023.70386. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/70386. Acesso em: 14 may. 2024.