SCHOOL PHYSICAL EDUCATION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC:

a systematic review on the use of digital information and communication technologies (TDICs)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2024.75144

Keywords:

Remote Learning, School Physical Education; , Covid19; , Digital Information And Communication Technologies (TDICs)

Abstract

The present study aimed to know, through a systematic literature review, what was published in Brazil about the challenges and possibilities of using Digital Information and Communication Technologies (TDICs) as the main tool for the development of school physical education teaching during the covid-19 pandemic. Searches were carried out for articles published in the period from 2020 to 2022, on the Scielo and Lilacs platforms. Once the productions were selected, 18 articles were analyzed and discussed. The results show that, among the challenges encountered, the most intensely cited were the teachers' difficulties in adapting their teaching methodologies with the support of TDICs, including how to assess students as well as the need for continuing education to learn how to use the new technological resources. For students, the biggest challenge is access to equipment. With regard to the possibilities, the creation of a connection between the school and the world outside it was highlighted, thus increasing the motivation and pleasure of students with classes, in addition to expanding, for both teachers and students, the knowledge and use of TDICs. It is concluded that the technological advance is a reality that needs to be integrated, in a more effective way, in the educational routine. It is necessary to promote the training of teachers and students in the use of TDICs so that they can actually improve teaching.

Author Biographies

UALISSON CLEITON DE ARAÚJO CARVALHO, Universidade Federal do Amazonas

Graduado em Licenciado em Educação Física, especialista em Psicopedagogia Educacional, Mestrando em Ensino de Ciências e Humanidades pela Univesidade Federal do Amazonas- UFAM, através do Programa de Ensino de Ciências e Humanidades. Atualmente é docente da Secretaria de Educação e Esportes do Estado do Amazonas, além de experiências enquanto docente em Cursos de Graduação e especialização na área da Educação Física e Dança.


Fabiana Soares Fernandes Leal, Universidade Federal do Amazonas

Graduada em Psicologia com Doutorado também em Psicologia pela Universidade do Porto/Portugal. Atualmente é docente da Universidade Federal do Amazonas, campus IEAA, localizado no município de Humaitá/AM, Brasil. Atua nos cursos de graduação e pós graduação nesse campus.

 

References

ARAÚJO, Angélica; LIMA, Josikleiton; LIMA, Theógenes; SILVA, Antônio; PEQUENO, Livia; FERNANDES, Bruna; SANTOS, Ramile; GOBBI, Alycia; NUNES, Marcília; JESUS, Raille; NUNES, Ana. Como os profissionais de educação física se reinventaram durante a pandemia do covid-19. Research, Society and Development, v. 10, n. 13, e04101321045, 2021.

BARBOSA, Kamila; DAMASCENO, Aline; ANTUNES, Scheila. Educação física e pandemia: o que dizem alguns estudos sobre o ensino remoto de educação física na educação básica? Caderno de Educação Física e Esporte. v. 20, e-27832, 2022

BRASIL, Ministério da Educação e Cultura (MEC). Formação continuada para professores (2022). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/formacao. Acesso em: 17 out. 2022.

COELHO, Carolina; XAVIER, Fátima; & MARQUES, Adriane. Educação física escolar em tempos de pandemia da covid-19: a participação dos alunos de ensino médio no ensino remoto. Intercontinental Journal on Physical Education, v. 2, n. 3, p. 1-13, 2020.

FRANÇA, Filipi; GOMES, Luciana. Educação Física escolar em tempos de pandemia: O trabalho em uma escola com jogos e brincadeiras tradicionais durante o Regime Especial de Atividades não Presenciais na rede estadual de ensino de Minas Gerais. Revista Ponto de Vista, v. 1, n. 10, p. 1-9, 2021.

GODOI, Marcos; KAWASHIMA, Larissa; GOMES, Luciane. “Temos que nos reinventar”: os professores e o ensino da educação física durante a pandemia de covid-19. Dialogia, São Paulo, n. 36, p. 86-101, set./dez. 2020.

GODOI, Marcos; KAWASHIMA, Larissa; GOMES, Luciane; CANEVA, Christiane. As práticas do ensino remoto emergencial de educação física em escolas públicas durante a pandemia de covid-19: reinvenção e desigualdade. Revista Prática Docente, v. 6, n. 1, e012, 2021.

JESUS, Fabíola; FONSECA, Alenice; SOARES, Wellington. Dificuldades encontradas por professores de educação física na pandemia da covid-19. Revista Eletrônica Nacional de Educação Física, Edição Especial. v. 5, n. 5, Jul. 2022.

MACEDO, Laiz; NEVES, Luiz. Práticas de Educação Física na pandemia por covid-19. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 3, p. 1-5, 2021.

MADRID, Silvia; TAQUES, Marcelo; HONORATO, Ilma; GRANDO, Daiane. Educação Física na escola: o ensino e aprendizagem em tempos de pandemia. Lecturas: Educación Física y Deportes, v. 26, n. 277, p. 1-8, 2021.

MAIA FILHO, Humberto; SANTIAGO, Leonéa; SANTOS, Maria; HOLANDA, Suyllane. O ensino remoto e as aulas de educação física durante a pandemia (SARSCOV-2): sentidos produzidos por estudantes de uma escola pública em Maceió- AL. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v.8, n.1, p. 7007-7015 jan. 2022.

MATTOS, Samuel; GONÇALVES, Aline; FERNANDES, Marcela. Recomendações para o ensino da Educação Física escolar durante a pandemia covid-19: um protocolo de revisão. Research, Society and Development, v. 10, n. 13, e70101320812, 2021.

MIRAGEM, Antônio; ALMEIDA, Luciano. Potencialidades e limitações da educação física no ensino remoto: o efeito pandemia no componente curricular. Movimento, Porto Alegre, v. 27, e27053, 2021.

NUNES, Cesar. A atuação do Profissional de Educação Física e as novas dinâmicas das atividades físicas escolares e extraescolares: lições do tempo da pandemia. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v.12, n.3, p. 1602-1629, set./dez. 2020

PEDROSA, Gabriel; DIETZ, Karin. Prática de ensino de arte e educação física no contexto da pandemia da covid-19. Boletim de Conjuntura (BOCA). V., 2, n. 6, p. 103-112, 2020.

SANTOS, Any; ENGERS, Patrícia; SANTOS, Thais; BELLINAZO, Rafaela; ILHA, Phillipp. Diagnóstico das Aulas de Educação Física no Estado do Rio Grande do Sul durante a Pandemia da covid-19. EaD em Foco, v. 11, n. 2, e1300, 2021.

SILVA, Antonio; PEREIRA, Bryan; OLIVEIRA, Jorge; SURDI, Aguinaldo; ARAÚJO, Allyson. A adesão dos alunos às atividades remotas durante a pandemia: realidades da educação física escolar. Corpoconsciência, Cuiabá-MT, v. 24, n. 2, p. 57-70, mai./ ago., 2020.

SILVA, Isabela; SILVA, Andressa. O impacto da pandemia covid-19 na educação física escolar: uma revisão integrativa da literatura. Revista Pensar a Prática. v.25, p. e66952, 2022.

SILVA, Juliana; FRANÇA, Tereza. A Educação Física no modelo remoto em face à pandemia da covid-19: reflexões de estudantes e professores sobre o ensino-aprendizagem. Motrivivência, Florianópolis, v. 33, n. 64, p. 01- 21, 2021.

UNGHERI, Bruno; SILVA, Gabriel; FALCÃO, Denise; FERREIRA, Renato; SOARES, Everton. Educação física e covid-19: o que dizem os protocolos de volta às aulas presenciais. Revista Pensar a Prática. v.25, p. e68321, 2022.

VIEIRA, Douglas; COSTA, Louise; NEGRÃO, ngelo; SANTOS, Roseane. A perspectiva do professor de educação física para as aulas no contexto da pandemia de covid-19. Revista Eletrônica Nacional de Educação Física, v. 11, n. 16, p. 46-66, jan. 2021.

Published

2024-02-29

How to Cite

CARVALHO, U. C. D. A., & Fernandes Leal, F. S. (2024). SCHOOL PHYSICAL EDUCATION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC: : a systematic review on the use of digital information and communication technologies (TDICs). Periferia, 16(1), e75144. https://doi.org/10.12957/periferia.2024.75144

Issue

Section

Articles