(RES)SIGNIFICANDO HORIZONTES: CONSIDERAÇÕES SOBRE A REMIÇÃO PELA LEITURA / (RE) THINKING HORIZONS: CONSIDERATIONS ABOUT REMISSION BY READING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/pr.2024.82748

Keywords:

Leitura, Remição pela leitura, Pessoa privada de liberdade

Abstract

Reading, as an act that comprehends all spaces of human life, is also present in Brazilian penal institutions through the recently created Remission by reading project. The person deprived of liberty uses the reading project to redeem the sentence and to construct social development. In that regard, In this sense, the process of citizenship construction of people deprived of liberty established in the legal provisions involving Remission through Reading is analyzed, contributing to the reflection on the presence of reading in penal spaces as a way not only of remitting the sentence, but of propose human dignity for the person deprived of liberty, in accordance with CF/88. However, it is necessary to understand how legislation can promote development and thinking on themselves and on the world. So, this paper analyzes the role of reading promoted by the Remission by reading project. In view of what is proposed in this project, it is necessary to understand and analyze how legislation aims to materialize the reading for people deprived of liberty. Therefore, the goal is to contribute to the ressocialization of people deprived of liberty. Through the qualitative literature review on the importance of reading and legal assumptions, it is analyzed that it is more than an opportunity to redeem the legal sentence; however, its constitution needs to be improved, so that reading, in fact, can fulfill its role.

Author Biography

Neliane Raquel Macedo Aquino, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão

Doutora em Letras: Ensino de Língua e Literatura pela Universidade Federal do Tocantins (UFT/2019). Atualmente é professora de português e inglês do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão, campus de Imperatriz. Tem experiência na área de Linguística e Literatura, atuando principalmente nos seguintes temas: A importância da Leitura para diferentes contextos; Uso de recursos de metodologias ativas e tecnologias educacionais digitais para o ensino e aprendizagem de língua e literatura. Ensino e Aprendizagem de Línguas. Fonética e Fonologia. Modelos de Aquisição de Linguagem.

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Published

2024-04-30

How to Cite

Macedo Aquino, N. R. (2024). (RES)SIGNIFICANDO HORIZONTES: CONSIDERAÇÕES SOBRE A REMIÇÃO PELA LEITURA / (RE) THINKING HORIZONS: CONSIDERATIONS ABOUT REMISSION BY READING. Pensares Em Revista, (30), 68–92. https://doi.org/10.12957/pr.2024.82748

Issue

Section

DOSSIÊ 30 - DA VOZ DE PRISÃO ÀS FALAS POR LIBERTAÇÃO: PRÁTICAS ARTÍSTICAS E EDUCACIONAIS EM CONTEXTOS DE RESTRIÇÃO DE LIBERDADE / DOSSIER 30 - FROM THE VOICE OF IMPRISONMENT TO DISCOURSES FOR LIBERATION: ARTISTIC AND EDUCATIONAL PRACTICES IN CONTEXTS OF RESTRICTED FREEDOM