Picture book and mediated reading:

paths to the visual literacy from the reading of "História de amor", by Regina Rennó

Authors

  • Luciana Carolina Santos Zatera Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, PR, Brasil https://orcid.org/0000-0002-5910-2664
  • Gisele Thiel Della Cruz Centro Universitário UniDomBosco (UniDBSCO), Curitiba, PR, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.12957/pr.2023.78241

Keywords:

Picture book. , Semiotic., Visual literacy. , Mediated reading.

Abstract

This work approaches the picture book as a literary genre for children and young adults, from the practice of mediated reading, bearing in mind the visual literacy. It aims to present possibilities for the practice of image book reading mediation, from the reading of the book História de Amor (2013), by Regina Rennó. For that, the Greimassian semiotic theory was used as an instrument capable of assisting the teacher in mediating the non-verbal text reading. The children’s picture book, understood as a visual narrative, requires the mediator’s performance so that reading is configured as an attribution of meanings. The text is understood in this work, according to semiotics as an object of meaning, composed of structured elements and captured by the senses, in order to establish communication between interlocutors, able to manifest itself in various semiotic forms. Thus, the non-verbal reading also demands mediating strategies to enhance reading comprehension. Considering the image as an object of meaning, visual literacy allows the expansion of the capacity to generate sense and has its own syntax. The work points to the need to planmediated reading practices of picture books, in order to lead the reader to attribute meanings to the reading, through the content’s comprehension and how the text was constructed, which is fundamental for visual literacy.

Author Biographies

Luciana Carolina Santos Zatera, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, PR, Brasil

Mestra em Educação. Licenciada em Letras-Português, Pedagogia e História. Estuda letramento literário e literatura para a infância, na linha de pesquisa Linguagem, Corpo e Estética na Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação (nível: doutorado), na UFPR. É professora da educação básica, nos anos iniciais do ensino fundamental, no Colégio Nossa Senhora de Sion (Curitiba – PR). Trabalhou no ensino superior como professora nos cursos de Letras e Pedagogia no Centro Universitário Internacional Uninter e na PUC-PR. Produz material para a Educação a Distância (Letras e Pedagogia).

 

Gisele Thiel Della Cruz, Centro Universitário UniDomBosco (UniDBSCO), Curitiba, PR, Brasil

Doutora em Letras (Estudos Literários). Mestra em História (História do Brasil). Especialista em Currículo e Prática Educativa. Licenciada em História, Letras e Pedagogia. É professora da educação básica, no ensino médio (História e Literatura), no Colégio Nossa Senhora de Sion (Curitiba – PR). É professora-tutora nos cursos de Letras, História, Sociologia, Filosofia e Pedagogia do Centro Universitário UniDombosco e coordenadora de cursos na mesma instituição. Foi professora-tutora do curso de Letras e coordenadora do setor de avaliação no Centro Universitário Internacional Uninter. Produz material para a Educação a Distância (Letras, Pedagogia e História). Estuda romance histórico e literatura de autoria feminina.

Published

2023-11-28

How to Cite

Zatera, L. C. S., & Della Cruz, G. T. (2023). Picture book and mediated reading: : paths to the visual literacy from the reading of "História de amor", by Regina Rennó. Pensares Em Revista, (28), 207–223. https://doi.org/10.12957/pr.2023.78241

Issue

Section

DOSSIÊ 28 - LITERATURA INFANTOJUVENIL: PERSPECTIVAS CONTEMPORÂNEAS / CHILDREN'S LITERATURE: CONTEMPORARY PERSPECTIVES