Acess to children’s literature by visually impaired individuals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/pr.2023.78157

Keywords:

Children's Literature., Special Education. , Tactile Illustrated Books. , Visual impairment.

Abstract

Currently, we find a variety of children's and young people's books on the publishing market that provide their readers with access to literature. However, we find few books that fully address children and young people with visual impairments. Children with blindness and low vision, deprived of some symbolic representations of the written language, such as those contained in food packaging, billboards, websites and magazines, for example, need an even greater variety of books, in this case, tactile picture books that give them reading opportunities and, consequently, social insertion. Such fact triggers this study, which seeks to analyze whether the characteristics used in tactile illustrated books enable a fluid and pleasurable reading for children with visual impairment, with the easy location of tactile images, Braille writing and enlarged writing and other criteria pointed out by researchers in the area. The study had a qualitative approach, subsidized by an experimental research involving tactile picture books made for the research and two visually impaired subjects (8 and 11 years old). The results indicate that, if the standards brought in the study are respected, a tactile illustrated book is able to promote access to literature to visually impaired subjects, in addition to promoting accessibility to all children, thus bringing them closer to the universe of children's books, which promote bridges to assist in the process of learning.

Author Biographies

Roberta Stockmanns, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil

Doutoranda em Informática na Educação pela UFRGS, Mestre em Educação pela UFRGS, especialista em Educação Especial e Neuroeducação, graduada em Letras Português/Inglês pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Foi bolsista CNPq durante o Mestrado e, atualmente, é bolsista Capes. Pesquisadora na área da Linguagem, Educação Especial e Processos Inclusivos, Literatura Infantil e Tecnologias na Educação. Integrante do núcleo de pesquisa Tecnologia em Educação para Inclusão e Aprendizagem em Sociedade (TEIAS) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) que investiga o entrelaçamento da Educação, Tecnologia e Inclusão com ênfase no uso de tecnologias na educação para a promoção de processos inclusivos.

Patrícia Da Silva Campelo Costa Barcellos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil

Professora da área de Inglês como língua adicional no Instituto de Letras e no Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação (PPGIE) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É doutora em Informática na Educação pela UFRGS e doutora em Linguística Aplicada pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Tem experiência em Linguística Aplicada e Ambientes Informatizados na Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: aprendizagem de línguas estrangeiras, teoria sociocultural, diálogo colaborativo e tecnologias aplicadas à educação.

Published

2023-11-28

How to Cite

Stockmanns, R., & Barcellos, P. D. S. C. C. (2023). Acess to children’s literature by visually impaired individuals. Pensares Em Revista, (28), 224–239. https://doi.org/10.12957/pr.2023.78157

Issue

Section

DOSSIÊ 28 - LITERATURA INFANTOJUVENIL: PERSPECTIVAS CONTEMPORÂNEAS / CHILDREN'S LITERATURE: CONTEMPORARY PERSPECTIVES