Popular Education, Health Promotion and integral elderly care: reflections based on an experience in the university extension

Authors

  • Pedro Cruz Universidade Federal da Paraíba
  • Elina Alice Alves de Lima Pereira Universidade Federal da Paraíba
  • Íris Souza Abílio Universidade Federal da Paraíba
  • Bruno Oliveira Botelho Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.12957/interag.2016.25117

Keywords:

Pessoas idosas, Educação Popular, Cuidado em Saúde, Extensão Universitária.

Abstract

This article has the objective of discussing some theoretical dimensions that attracted the attention and showed to be strategies for the  performance of students, teachers and employees of the University Extension Program "Práticas Integrais de Promoção da Saúde e Nutrição na Atenção Básica – PINAB" in a Long Term Permanence Institution for the elderly. The performance took place on the basis of theoretical and methodological principles of Popular Education, seeking through health promotion, care, empowerment and knowledge exchange, giving new meaning to the routine and the social role of the elderly in the institutional environment. This experience contributed to the training of students who were able to exercise health promotion not only taking into account the biological illness, but assuming the teacher-student posture, committed to the process of human emancipation as an important political act of fight and a constituent of professional health work. Paths were glimpsed for empowerment of the elderly in making decisions, facing social isolation for propagating social transformation agents.

Author Biography

Pedro Cruz, Universidade Federal da Paraíba

Professor Adjunto-A do Departamento de Promoção da Saúde do Centro de Ciências Médicas da Universidade Federal da Paraíba - UFPB. Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (2015), linha Educação Popular, da Universidade Federal da Paraíba. Coordenador do Grupo de Pesquisa em Extensão Popular - EXTELAR (CNPq/UFPB) e do Grupo de Pesquisa Inéditos Viáveis em Educação Popular - GIV, sendo ainda membro do Grupo de Pesquisa Educação Popular em Saúde (CNPq/UFPB). É membro associado da Associação Brasileira de Saúde Coletiva (ABRASCO), onde é membro do Grupo de Trabalho (GT) de Educação Popular em Saúde. Graduado em Nutrição pela Universidade Federal da Paraíba (2007) e Mestre em Educação (2010), linha Educação Popular, pela UFPB. A ênfase de sua atuação se dá na área de educação popular, promoção da saúde e segurança alimentar e nutricional em comunidades, bem como na extensão popular e formação universitária em saúde. Tem experiência na área de Extensão Universitária e Nutrição em Saúde Pública, com ênfase em educação popular e saúde, atuando principalmente nos seguintes temas: educação popular, educação popular em saúde, educação alimentar e nutricional, segurança alimentar e nutricional, extensão popular, trabalho interdisciplinar. Trabalha na Coordenação do Programa de Extensão "Práticas Integrais de Promoção da Saúde e Nutrição na Atenção Básica - PINAB" do DPS/CCM e DN/CCS da UFPB.

Published

2017-02-09

How to Cite

Cruz, P., Pereira, E. A. A. de L., Abílio, Íris S., & Botelho, B. O. (2017). Popular Education, Health Promotion and integral elderly care: reflections based on an experience in the university extension. Interagir: Pensando a extensão, (22), 61–77. https://doi.org/10.12957/interag.2016.25117

Issue

Section

ARTIGOS