Iron-deficiency anemia and use of ferrous sulfate: prevention facilitators and difficulties [Anemia ferropriva e o uso do sulfato ferroso: facilidades e dificuldades na prevenção] [Anemia ferropénica y el uso del sulfato ferroso: facilidades y dificultades en la prevención]
DOI:
https://doi.org/10.12957/reuerj.2018.37232Keywords:
Child, iron deficiency anemia, prevention, ferrous sulphate.Abstract
Objective: to learn about mothers’ and caregivers’ knowledge in relation to iron-deficiency anemia and preventive use of ferrous sulfate, with emphasis on factors that facilitate and hinder prevention of the disease. Method: in this qualitative exploratory study, stimulated thematic data analysis was used after interviews of 12 mothers and caregivers of children from six to 11 months and 29 days of age attending a family health unit in a Brazilian municipality. Results: healthy eating was indicated as a facilitator of iron-deficiency anemia prevention. Weaknesses in knowledge about the disease and about use of ferrous sulfate as a preventive strategy, flaws in medication prescription and daily use, and a scarcity of guidelines were the factors hindering prevention of the disease. Conclusion:health education activities in iron-deficiency anemia prevention, that signal information about the disease and monitoring of prophylactic supplementation, are essential to strengthening children’s health care.
RESUMO
Objetivo: Apreender os saberes de mães/cuidadores com relação à anemia ferropriva e o uso preventivo do sulfato ferroso, com ênfase nos elementos que facilitam e dificultam a prevenção da enfermidade. Método: Estudo exploratório qualitativo com análise temática indutiva dos dados, realizado por meio de entrevistas com 12 mães/cuidadores de crianças entre seis meses e 11 meses e 29 dias de idade, em acompanhamento em unidade de saúde da família de um município brasileiro. Resultados: A alimentação saudável foi apontada como elemento facilitador na prevenção da anemia ferropriva. Fragilidades nos conhecimentos sobre a enfermidade e o sulfato ferroso como estratégia preventiva, falhas na prescrição do medicamento e uso cotidiano, e poucas orientações foram os elementos que dificultam a prevenção da doença. Conclusão:Práticas educativas em saúde na prevenção da anemia ferropriva são essenciais, sinalizando informações sobre a enfermidade e o monitoramento da suplementação profilática, fortalecendo o cuidado da saúde da criança.
RESUMEN
Objetivo: entender los saberes de madres / cuidadores con relación a la anemia ferropénica y el uso preventivo del sulfato ferroso, con énfasis en los elementos que facilitan y dificultan la prevención de la enfermedad. Método: estudio exploratorio cualitativo con análisis temático inductivo de los datos, realizado por medio de entrevistas junto a 12 madres / cuidadores de niños entre seis y 11 meses y 29 días de edad, en seguimiento en unidad de salud de la familia de un municipio brasileño. Resultados: se apuntó la alimentación saludable como elemento facilitador en la prevención de la anemia ferropénica. Debilidades en los conocimientos sobre la enfermedad y el sulfato ferroso como estrategia preventiva, fallas en la prescripción del medicamento y uso cotidiano, y pocas orientaciones fueron los elementos que dificultan la prevención de la enfermedad. Conclusión: prácticas educativas en salud en la prevención de la anemia ferropénica son esenciales, señalando informaciones sobre la enfermedad y el monitoreo de la suplementación profiláctica, fortaleciendo el cuidado de la salud del niño.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.