Standardization of eHealth Literacy Scale scores for assessing digital health literacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/reuerj.2023.74812

Keywords:

Psychometrics, Validation Studies, Health Literacy, Computer Literacy

Abstract

Objective: to analyze the normative data of the scores of the Brazilian version of the eHealth Literacy Scale (eHeals) instrument for assessing digital health literacy. Method: cross-sectional study with 502 Brazilian adults in 2019. Data collected using the eHeals instrument and sociodemographic questionnaire. Decision trees and discriminant analysis were applied. Study approved by the Research Ethics Committee. Results: Discriminant analysis determined the eHeals classification ranges based on the distribution of scores. The decision tree indicated that education significantly affected the scale results. Thus, individuals with incomplete elementary school education up to II: low (up to 10), medium (11 to 25), high (27 to 40), and higher education: low (up to 25), medium (25 to 32) and high LDS (33 to 40). Conclusion: the classification of digital health literacy levels using eHeals in adults should be controlled by the participants' education levels.

Author Biographies

Fábio Luiz Mialhe, Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Odontologia de Piracicaba

Odontólogo. Doutor. Professor Associado. Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Odontologia de Piracicaba. Piracicaba, Brasil.

Katarinne Lima Moraes, Universidade de Brasília. Faculdade de Ceilândia

Enfermeira. Doutora. Professora Adjunta. Universidade de Brasília. Faculdade de Ceilândia. Ceilândia, Brasil.

Helena Alves De Carvalho Sampaio, Universidade Estadual do Ceará. Programa de Pós-Graduaçao em Saúde Coletiva

Nutricionista. Doutora. Professora Emérita. Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza. Programa de Pós-Graduaçao em Saúde Coletiva. Fortaleza, Brasil.

Virginia Visconde Brasil, Universidade Federal de Goiás. Faculdade de Enfermagem.

Enfermeira. Doutora. Professora Titular. Universidade Federal de Goiás. Faculdade de Enfermagem. Goiânia, Brasil.

Flávio Rebustini, Universidade de São Paulo. Escola de Artes, Ciências e Humanidades

Educador físico. Doutor. Professor. Universidade de São Paulo. Escola de Artes, Ciências e Humanidades. São Paulo, Brasil.

Published

2023-12-12

How to Cite

1.
Mialhe FL, Moraes KL, Sampaio HADC, Brasil VV, Rebustini F. Standardization of eHealth Literacy Scale scores for assessing digital health literacy. Rev. enferm. UERJ [Internet]. 2023 Dec. 12 [cited 2025 May 2];31(1):e74812. Available from: https://www.e-publicacoes.uerj.br/enfermagemuerj/article/view/74812

Issue

Section

Research Articles

Most read articles by the same author(s)