Educação em saúde para famílias de crianças/adolescentes com doença crônica [Health education for families of children and adolescents with chronic diseases] [Educación en salud para familias de niños/adolescentes con enfermedad crónica]
DOI:
https://doi.org/10.12957/reuerj.2017.4343Keywords:
Educação em saúde, atenção primária à saúde, doença crônica, saúde da criançaAbstract
Objetivo: investigar a compreensão dos profissionais de saúde acerca da educação em saúde para as famílias de crianças/adolescentes com doença crônica. Método: pesquisa qualitativa, realizada com 21 profissionais de saúde, de nível superior, que atuam na estratégia de saúde da família de João Pessoa/PB. Os dados foram coletados por meio de entrevista semiestruturada e submetidos à análise de conteúdo. Resultados: a categoria Compreensão dos profissionais acerca de educação em saúde evidenciou o desconhecimento da essência dessa atividade educativa, bem como, a não identificação de crianças/adolescentes com doença crônica na área de abrangência. Conclusão: constatou-se a necessidade de os profissionais identificarem as crianças/adolescentes com doença crônica e desenvolverem ações educativas junto às famílias, a fim de capacitá-las para a autonomia no cuidado, de forma a prevenir o surgimento de recidivas e consequentes hospitalizações.
ABSTRACT
Objective: to investigate health personnel’s understanding of health education for families of children and adolescents with chronic diseases. Method: this qualitative study involved semi-structured interviews of 21 Family Health Strategy personnel in João Pessoa, Paraíba State. Results: the category health professionals’ understanding of health education highlighted a lack of knowledge of the essence of health education activities, as well as a failure to identify children and adolescents with chronic disease in the coverage area. Conclusion: it was found that health personnel need to identify the children and adolescents with chronic diseases and to undertake educational actions with their families in order to enable them to achieve autonomy in care, so as to prevent relapses and resulting hospitalizations.
RESUMEN
Objetivo: investigar la comprensión de los profesionales de salud acerca de la educación en salud para las familias de niños/adolescentes que padecen enfermedad crónica. Método: investigación cualitativa, realizada con 21 profesionales de salud, de nivel superior, que actúan en la estrategia de salud de la familia de João Pessoa/PB. Los datos han sido recolectados por medio de entrevista semiestructurada y sometidos al análisis de contenido. Resultados: la categoría Comprensión de los profesionales acerca de Educación en Salud puso en evidencia el desconocimiento de la esencia de esa actividad educativa, así como la no identificación de niños/adolescentes con enfermedad crónica en el área de alcance. Conclusión: se constató que es necesario que los profesionales identifiquen a los niños/adolescentes con enfermedad crónica y desarrollen acciones educativas junto a las familias, con vistas a capacitarlas a la autonomía en la atención, de forma a prevenir la aparición de recidivas y consecuentes hospitalizaciones.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.