Cuidado de enfermagem: espaço epistêmico de vivências de ensino a partir do ser cliente [Nursing care: an epistemic space where teaching draws on “being” the client] [Cuidado: El sentido epistémico de vivencias de enseñanza de ser de los clientes]
Keywords:
Ensino, cuidados de enfermagem, corpo humano, enfermagem básica [teaching, nursing care, human body, primary nursing] [Enseñanza, cuidados de enfermería, cuerpo humano, enfermería fundamental]Abstract
Este trabalho descreve vivências de ensino sobre fundamentos de enfermagem, há mais de cinco anos, na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Brasil. Objetivou-se identificar e discutir as vivências de 90 estudantes sobre os sentimentos dos clientes quando recebem cuidados básicos de enfermagem. Método descritivo quantiqualitativo, através da dinâmica jogo dramático. Pesquisa desenvolvida de 2008 a 2010, em quatro momentos: criando a situação para vivência; buscando sentir-se como cliente; refletindo como jogador e como observador; anotando palavras/frases dos estudantes para análise. Nos resultados delimitou-se a categoria: cuidado como espaço de sentir o corpo na vivência do outro. Concluiu-se que a validade desta vivência se afirma quando cada estudante se descobriu com necessidades de ser e sentir similares às dos clientes. Acredita-se que o estudo contribui para a reflexão dos alunos sobre a possibilidade de promover cuidados sensíveis e qualificados utilizando o que aprenderam nessa dinâmica.ABSTRACT: This study describes experiences in the teaching of nursing fundamentals for five years at Rio de Janeiro State Federal University, Brazil. The aim was to identify and discuss the experiences of 90 students as regards patients’ feelings when receiving care. The quanti-qualitative method was implemented through a drama play dynamic. The study took place from 2008 to 2010, in four stages: creating the situation to be experienced; feeling like a client; thinking as player and observer; and noting down students’ words/phrases for analysis. The results indicated the category: “care as a space for feeling one’s body in the other’s experience”. It was concluded that the validity of this experience was confirmed when the participants each discovered that they had needs, in terms of being and feeling, similar to those of their patients. The study is believed to have contributed to the students’ thinking about the possibility of providing sensitive, qualified care using what they learned during this dynamic.
RESUMEN: Este trabajo describe vivencias de enseñanza sobre fundamentos de enfermería, hace más de cinco años, en la Universidad Federal del Estado de Rio de Janeiro-Brasil. Se objetivó identificar y discutir las vivencias de 90 estudiantes acerca de los sentimientos de los clientes cuando reciben cuidados básicos de enfermería. Método descriptivo cuanticualitativo, a través de la dinámica juego dramático. Pesquisa desarrollada de 2008 a 2010, en cuatro momentos: creando la situación para vivencia; buscando sentirse como cliente; reflexionando como jugador y como observador; anotando palabras/frases para análisis. En los resultados se delimitó la categoría: cuidado como espacio de sentir el cuerpo en la vivencia del otro. Se concluyó que la validad de esta vivencia se afirma cuando cada estudiante se descubrió con necesidades de ser y sentir similares a las de los clientes. Se acredita que el estudio contribuye para la reflexión de los alumnos sobre a posibilidad de promover cuidados sensibles y calificados usando lo que aprendieron en esa dinámica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.