Critical thinking as a competence for nurses’ practice in the family health strategy [O pensamento crítico como competência para as práticas do enfermeiro na estratégia saúde da família] [El pensamiento crítico como aptitud para las prácticas del enfermero en estrategia de salud familiar]
DOI:
https://doi.org/10.12957/reuerj.2018.30505Keywords:
Nursing practices, nursing, critical thinking, family health strategy.Abstract
Objective: to think about nursing care in the Family Health Strategy, and about critical thinking as a competence for performing it. Method: this reflective, theoretical study was built up by reading legislation and scientific articles taken from the Regional Portal of the Virtual Health Library, and was structured around two thematic axes. Content: the care practices performed by nurses in the Family Health Strategy are assistive, administrative and educational; may be individual or collective; entail technical, organizational and best practice considerations; and thus demand a critical thinking competence in order to be performed safely and responsibly. Conclusion: it is important for critical thinking to be taught to, and learned by, undergraduate nurses working in the Family Health Strategy. This calls for teaching that is critical, reflective, creative and flexible, and guided by methodologies that position students as the active subjects of their own training.
RESUMO
Objetivo: promover reflexões sobre práticas de cuidado realizadas pelo enfermeiro na estratégia saúde da família e o pensamento crítico como competência necessária para desenvolvimento das mesmas. Método: trata-se de estudo teórico-reflexivo construído mediante leitura de legislações e artigos científicos capturados no Portal Regional da Biblioteca Virtual em Saúde, estruturado em dois eixos temáticos. Conteúdo: as práticas de cuidado desenvolvidas pelo enfermeiro na Estratégia Saúde da Família possuem cunho assistencial, administrativo e educativo, sendo individuais ou coletivas e apresentam sentido técnico, organizacional e de boas práticas, demandando competência de pensamento crítico para serem realizadas de forma segura e responsável. Conclusão: relevância de o pensamento crítico ser ensinado/aprendido pelo enfermeiro, que atua na estratégia saúde da família, desde a graduação, o que requer ensino crítico, reflexivo, criativo e flexível, pautado em metodologias ativas que situem o discente na posição de sujeito ativo da sua própria formação.
RESUMEN
Objetivo: promover reflexiones sobre prácticas de cuidado realizadas por el enfermero en la estrategia de salud familiar y el pensamiento crítico como aptitud necesaria para desarrollarlas. Método: se trata de un estudio teórico-reflexivo, construido mediante la lectura de legislaciones y artículos científicos, recolectados en el Portal Regional de la Biblioteca Virtual de Salud, estructurado en dos ejes temáticos. Contenido: las prácticas de cuidado desarrolladas por el enfermero en la Estrategia de Salud Familiar poseen un carácter asistencial, administrativo y educativo, siendo individuales o colectivas, y presentan sentido técnico, organizacional y de buenas prácticas, demandando aptitud de pensamiento crítico para que se realicen de forma segura y responsable. Conclusión: la importancia de que el enfermero de estrategia salud de la familia enseñe/aprenda el pensamiento crítico, desde la licenciatura, lo que requiere de una enseñanza crítica, reflexiva, creativa y flexible, basada en metodologías activas que sitúen al alumno como sujeto activo de su propia formación.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.