Diagnósticos e intervenções de enfermagem ao neonato com Síndrome de Donohue (Leprechaunismo): estudo de caso [Nursing diagnoses and interventions for a neonate with Donohue Syndrome (Leprechaunism): a case study]
DOI:
https://doi.org/10.12957/reuerj.2017.20387Keywords:
Enfermagem neonatal, Síndrome de Donohue, recém-nascido, unidades de terapia intensiva neonatal.Abstract
Objetivo: identificar os diagnósticos de enfermagem de um neonato portador da Síndrome de Donohue; listar os resultados das intervenções de enfermagem, propostas ao neonato. Método: estudo descritivo, retrospectivo, tipo estudo de caso. Dados obtidos no prontuário do paciente, em 2015, em um hospital universitário do Rio de Janeiro, após aprovação do projeto pelo Comitê de Ética e Pesquisa, parecer número 1.021.084. Para análise dos dados, utilizou-se os diagnósticos e intervenções de enfermagem conforme a taxonomia da North American Nursing Diagnosis Association e da classificação das intervenções de enfermagem. Resultados: emergiram quatro diagnósticos reais: hipotermia, padrão respiratório ineficaz, dor aguda e conforto prejudicado; e seis de risco: glicemia instável, desequilíbrio de volume de liquido, infecção, integridade da pele, vínculo prejudicado e atraso no desenvolvimento. Foram traçadas intervenções contemplando as necessidades biológicas mais afetadas. Conclusão: avaliação do neonato, com competência técnico-científica a partir dos diagnósticos reais e de risco, colaboram para uma prática efetiva e eficaz de enfermagem.
ABSTRACT
Objective: to identify the nursing diagnoses of a neonate with Donohue Syndrome and to list the outcomes of related nursing interventions. Method: in this descriptive, retrospective case study at a university hospital in Rio de Janeiro, data were obtained from the patient’s medical chart in 2015, after approval of the research project by the Research Ethics Committee (Opinion No. 1.021.084). Data were analyzed using the nursing diagnoses and interventions of the North American Nursing Diagnosis Association taxonomy and classification of nursing interventions. Results: four actual diagnoses emerged: hypothermia, ineffective respiratory pattern, acute pain, and impaired comfort; and six risk diagnoses: unstable glycemia, fluid volume imbalance, infection, skin integrity, impaired binding, and developmental delay. Interventions were planned to contemplate the biological needs most affected. Conclusion: evaluation of the neonate with technical and scientific competence based on the real and risk diagnoses collaborated towards effective and efficacious nursing practice.
RESUMEN
Objetivo: identificar los diagnósticos de enfermería de un neonato afectado por el Síndrome de Donohue; hacer una lista de los resultados de las intervenciones de enfermería, propuestas para el neonato. Método: estudio descriptivo, retrospectivo, tipo estudio de caso. Los datos obtenidos en el registro del paciente, en 2015, en un hospital universitario de Río de Janeiro, tras la aprobación del proyecto por el Comité de Ética en Investigación, dictamen número 1.021.084. Para el análisis de los datos, se utilizaron los diagnósticos e intervenciones de enfermería de acuerdo con la taxonomía de la North American Nursing Diagnosis Association y de la clasificación de las intervenciones de enfermería. Resultados: han surgido cuatro diagnósticos reales: hipotermia, patrón respiratorio ineficaz, dolor agudo, incomodidad y seis diagnósticos de riesgo: glucemia inestable, desequilibrio de volumen de líquido, infección, integridad de la piel, vínculo perjudicado y retraso en el desarrollo. Las intervenciones fueron trazadas contemplando las necesidades biológicas más afectadas. Conclusión: evaluación del neonato, con competencia técnica y científica, a partir de los diagnósticos reales y de riesgo, colaboran para una práctica efectiva y eficaz de enfermería.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.