Identidade profissional percebida por acadêmicos de enfermagem: da atuação ao reconhecimento e valorização [Professional identity as perceived by nursing students: from professional activity to acknowledgement and enhancement]
Keywords:
Estudantes de enfermagem, papel do enfermeiro, competência profissional, autonomia profissional [Nursing students, nurse’s role, professional competence, professional self-determination]Abstract
Estudo descritivo que teve como objetivo conhecer como os acadêmicos de um curso de enfermagem percebem a identidade profissional do enfermeiro. A coleta dos dados ocorreu de março a maio de 2009, em uma Universidade Federal do Sul do Brasil e foi utilizado um questionário autoaplicado e semiestruturado. O tratamento dos dados foi executado segundo a técnica de análise temática e possibilitou a construção de duas categorias: identidade profissional do enfermeiro percebida pelo acadêmico de enfermagem; e trabalho do enfermeiro: entre o reconhecimento e a valorização. Os 84 acadêmicos pesquisados percebiam que o enfermeiro atua em diferentes cenários, com competências específicas. Conclui-se que esse trabalho dever ser reconhecido e valorizado como qualquer outra profissão. São necessárias novas pesquisas no intuito de contribuir para a valorização e construção da identidade profissional do enfermeiro.
ABSTRACT
Descriptive exploratory study aimed at assessing nursing students’ perception of the nurse’s professional identity. Data collection was made at a Brazilian Federal University in Southern Brazil from March to May, 2009. Semi-structured and self-applicable questionnaire were used for data collection. Thematic analysis techniques provided the basis for data treatment. Two categories were outstanding: [1] the nurses’ professional identity as perceived by nursing students; and [2] the nursing work, between social acknowledgment and enhancement. The 84 research subjects acknowledged nurses work in different scenarios, with specific skills. They held nurses’ work should be socially acknowledged and enhanced as any other job. Further research must be done to enhance the nurses’ professional identity.
RESUMEN
Estudio descritptivo exploratorio tuvo como objetivo conocer de qué modo los alumnos de pregrado de enfermería perciben la identidad profesional de los enfermeros. La recolección de datos fue realizada de marzo a mayo del 2009, en una Universidad Federal del Sur de Brasil y la técnica para recolectarlos fue un cuestionario autoaplicable y semiestructurado. El tratamiento de los datos fue ejecutado de acuerdo con la técnica de análisis temático que posibilitó la construcción de dos categorías: identidad profesional de los enfermeros percibida por los alumnos de enfermería y el trabajo de los enfermeros, entre el reconocimiento y la valoración. Los 84 estudiantes participantes de este estudio percibían que los enfermeros trabajan en diferentes escenarios, con habilidades específicas y creen que este trabajo debe ser reconocido y valorado como cualquier otra profesión. Son necesarias nuevas investigaciones a fin de contribuir con la valoración y la construcción de la identidad profesional de los enfermeros.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.