Satisfação de docentes do currículo integrado de enfermagem de uma universidade estadual [Satisfaction of teachers working on the integrated nursing curriculum of a state university] [La satisfacción de docentes del currículo integrado de enfermería de una universidad estadual]
DOI:
https://doi.org/10.12957/reuerj.2017.11630Keywords:
Satisfação no trabalho. Docentes de enfermagem. Currículo.Abstract
Objetivo: identificar o nível de satisfação e os sentimentos envolvidos nas atividades docentes do currículo integrado de um curso de Graduação em Enfermagem. Método: estudo quantitativo, transversal e descritivo, realizado na Universidade Estadual de Londrina - Paraná, com dados coletados junto a 51 docentes, utilizando o Questionário de Satisfação no Trabalho para Professores, após aprovação do Comitê de Ética em Pesquisa (CEP) da Universidade Estadual de Londrina, sob o Parecer nº 095/2012 (CAAE nº 05691612.0.0000.5231). A análise estatística foi realizada pelo programa SPSS versão 20.0. Resultados: a investigação identificou uma média de 3,3 numa variação de um (menor satisfação) e quatro (maior satisfação). Os sentimentos mais citados foram realização, preocupação e satisfação. Conclusão: é fundamental que as Instituições de Ensino Superior compreendam as reais necessidades e os sentimentos envolvidos na atividade docente a fim de preservar a satisfação profissional.
ABSTRACT
Objective: to identify the level of satisfaction and feelings involved in teaching activities of the integrated curriculum of a nursing undergraduate course. Method: this is a quantitative, transversal and descriptive study, carried out at the State University of Londrina – Brazil, with data collected from 51 teachers, using the Jobs Satisfaction Questionnaire for Teachers, after approval by the Research Ethics Committee (CEP) of the University, (Evaluation Report No. 095/2012 - CAAE No. 05691612.0.0000.5231). The statistical analysis was performed by the SPSS software version 20.0. Results: the results referring to the level of satisfaction showed an average of 3.3 in a variation of one (lower satisfaction) and four (greater satisfaction). The most quoted feelings were achievement, concern, and satisfaction. Conclusion: it is fundamental that the Institutions of Higher Education understand the real needs and feelings involved in the teaching activity in order to preserve maintain professional satisfaction.
RESUMEN
Objetivo: identificar el nivel de satisfacción como también los sentimientos involucrados en las actividades docentes del plan de estudios integrado de un curso de pregrado en enfermería. Método: estudio cuantitativo, transversal y descriptivo, realizado en la Universidade Estadual de Londrina - Brasil, con datos recolectados de 51 docentes utilizando el Cuestionario de Satisfacción en el Trabajo para Profesores, luego de la aprobación del Comité de Ética en Investigación (CEP) de la Universidade (dictamen Nº 095/2012 - CAAE Nº 05691612.0.0000.5231). El análisis estadístico fue realizado por el programa SPSS versión 20.0. Resultados: los resultados referentes al nivel de satisfacción evidenciaron un promedio de 3,3 en una variación de uno (menor satisfacción) y cuatro (mayor satisfacción). Los sentimientos más citados fueron realización, preocupación y satisfacción. Conclusión: es fundamental que las Instituciones de Enseñanza Superior comprendan las reales necesidades y los sentimientos involucrados en la actividad docente a fin de preservar la satisfacción profesional.
DOI: http://dx.doi.org/10.12957/reuerj.2017.11630
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.