Educação continuada: concepção de enfermeiros em hospital filantrópico de alta complexidade [Continuing education as conceived by nurses in a high-complexity philanthropic hospital]
Keywords:
Educação continuada, educação em enfermagem, educação em saúde, enfermagem. Keywords, Continuing education, education in nursing, health education, nursing. Palabras clave, Educación continua, educación en enfermería, educación en salud, enfermería.Abstract
Ações educativas fazem parte do processo de trabalho do enfermeiro, e neste sentido o objetivo deste artigo foi identificar a concepção dos enfermeiros sobre educação continuada. Trata-se de uma pesquisa descritiva, na abordagem qualitativa, realizada entre os meses de junho e agosto de 2011, em hospital filantrópico de alta complexidade, localizado no norte do Paraná. Os participantes da pesquisa foram 18 enfermeiros de diferentes setores e turnos, selecionados por meio de sorteio e que possuíam vínculo com a instituição há pelo menos um ano. Os resultados mostraram que há confusão na diferença entre educação continuada e permanente entre os enfermeiros da instituição. É necessária maior comunicação entre enfermeiros do setor de educação continuada e enfermeiros das unidades, no sentido de discutirem melhor o assunto e definirem, junto com os gestores, assuntos inerentes à educação continuada e alternativas para se utilizar a educação permanente como estratégia de gestão.
Educational activities are part of the nursing work process. In that regard, this paper aimed to identify how nurses conceived continuing education. This qualitative, descriptive study was conducted in June and August 2011 at a high-complexity philanthropic hospital in northern Paraná State. The participants, selected by lot, were 18 nurses from different sectors and shifts, who had been with the institution for at least one year. The results showed that the nurses confuse continuing and permanent education. Better communication is needed between nurses of the continuing education sector and nurses on the wards, to discuss the matter further and, together with the managers, define issues in continuing education and ways of using permanent education as a management strategy.
Las actividades educativas son parte del proceso de trabajo de enfermería, y en este sentido el objetivo de este trabajo fue identificar el concepto de educación continua por los enfermeros. Se trata de una pesquisa descriptiva, con enfoque cualitativo, hecha entre junio y agosto de 2011, en hospital filantrópico de alta complejidad, que se encuentra en el norte de Paraná-Brasil. Los participantes fueron 18 enfermeros de diferentes sectores y turnos, seleccionados por sorteo, y que tenían vínculo con la institución por lo menos durante un año. Los resultados mostraron que hay una confusión sobre la diferencia entre la educación continua y permanente entre los enfermeros.Es necesaria una mejor comunicación entre los sectores de educación continua de enfermería y enfermeros, para discutir el asunto y definir, junto con los gerentes, las cuestiones relativas a la educación y las alternativas para usar la educación permanente como estrategia de gestión.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.