Factors associated with difficult peripheral venipuncture in adults undergoing antineoplastic chemotherapy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/reuerj.2023.77065

Keywords:

Nursing Care, Adult, Neoplasms, Drug Therapy, Catheterization, Peripheral

Abstract

Objective: to identify factors associated with difficult peripheral venipuncture in adults undergoing antineoplastic chemotherapy. Method: cross-sectional, observational, analytical, and quantitative study carried out in a High Complexity Oncology Unit (UNACON) in the Brazilian Amazon region. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics, where the odds ratio was calculated. Results: majority of participants were female (64.6%), self-declared as brown (51.2%). Regarding the location of the cancer, the majority had the disease in the digestive (46.4%) or reproductive (45.2%) systems. Patients who had a history of difficult venipuncture, non-visible or non-palpable veins were more likely to have difficult venipuncture (OR 1.6, 1.5 and 1.3, respectively). Conclusion: found predictors related to difficult peripheral venipuncture in adult patients undergoing antineoplastic chemotherapy were: history of difficult puncture and non-visible or non-palpable veins.

Author Biographies

Amanda Loyse da Costa Miranda, Universidade Federal do Pará

Enfermeira. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Pará (PPGENF/UFPA). Membro do Grupo de Estudos em Educação e Formação para a Práxis do Cuidado de Enfermagem (EDUGESPEN) e do Grupo de Pesquisa Infecções Sexualmente Transmissíveis na Amazônia: Epidemiologia e Cuidado (IST na Amazônia) da Universidade Federal do Pará (UFPA).

Taís dos Passos Sagica, Universidade Estadual do Pará

Enfermeira. Especialista em Oncologia e Segurança do paciente e gestão de riscos assistenciais.  Mestranda em Educação e Cuidado em Saúde e Enfermagem na Amazônia pelo Programa de Pós-graduação em Enfermagem (PPGENF) da Universidade do Estado do Pará (UEPA/UFAM). Membro do grupo de pesquisa Intervenções de Enfermagem no Processo Saúde Doença (IENPSAD) da UEPA.

Kelém Bianca Costa Barros, Hospital Beneficente Portuguesa

Enfermeira. Hospital Beneficiente Portuguesa. Belém, PA, Brasil.

Luisa de Nazaré Fernandes Tavares, Universidade Federal do Pará

Enfermeira. Especialista em Oncologia e em Enfermagem do trauma, urgência e emergência e terapia intensiva. Mestranda em Enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Pará. Membro do Grupo de Pesquisa Educação, Formação e Gestão para a Práxis do Cuidado de Enfermagem (EDUGESPEN/UFPA).

Marta Solange Camarinha Ramos Costa, Universidade Federal do Pará

Esfermeira. Especialista em Enfermagem Cirúrgica e em Enfermagem no Controle do Câncer. Mestre em Enfermagem. Doutoranda em Oncologia e Ciências Médicas pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Servidora pública no Hospital Universitário João de Barros Barreto e da Secretaria Estadual de Saúde.

Silmara Elaine Malaguti Toffano, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora Associada 3 do Curso de Graduação em Enfermagem. Líder do Grupo de Estudos em Acessos Vasculares e Terapia Infusional (GAV), da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).

Adriana Cristina Nicolussi, Universidade Federal do Triangulo Mineiro

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora Adjunta 3 do Departamento de Enfermagem na Assistência Hospitalar (DEAH) do Curso de Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Triangulo Mineiro (UFTM). Líder do Grupo de Ensino e Pesquisa Multidisciplinar em Práticas Integrativas e Complementares e Qualidade de Vida (GEPPICQV). Membro do Núcleo de Avaliação de Tecnologias em Saúde do Hospital de Clínicas da UFTM - filial EBSERH.

Aline Maria Pereira Cruz Ramos, Universidade Federal do Pará

Enfermeira. Especialista em Enfermagem Oncológica. Doutora em Genética e Biologia Molecular. Pós-Doutorado em Oncologia. Docente da Faculdade de enfermagem da Universidade Federal do Pará.

Published

2023-12-14

How to Cite

1.
Miranda AL da C, Sagica T dos P, Barros KBC, Tavares L de NF, Costa MSCR, Toffano SEM, et al. Factors associated with difficult peripheral venipuncture in adults undergoing antineoplastic chemotherapy. Rev. enferm. UERJ [Internet]. 2023 Dec. 14 [cited 2025 Sep. 23];31(1):e77065. Available from: https://www.e-publicacoes.uerj.br/enfermagemuerj/article/view/77065

Issue

Section

Research Articles

Most read articles by the same author(s)