CONFRONTATIONS FOR THE IMPLEMENTATION AND MAINTENANCE OF EDUCATIONAL GROUPS FOR PREGNANT WOMEN IN PRIMARY CARE

Authors

  • Silvia Pereira Universidade Federal Fluminense
  • Daniele Mendonça Ferreira Universidade Federal Fluminense
  • Jane Carlos Santana Capelli Universidade Federal do Rio de Janeiro - Campus Professor Aloísio Teixeira
  • Audrey Vidal Pereira Universidade Federal Fluminense
  • Alexandra Anastácio Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.12957/demetra.2017.28804

Keywords:

Health Education. Pregnant Women. Strategic Planning.

Abstract

This study describes strengths, opportunities, weaknesses and threats in the implementation and maintenance of group educational activities for pregnant women in primary care. It also proposes a strategic plan to assist health professionals in the operationalization of these actions. Participant observation and semi-structured interview were used to collect data. The analysis was carried out using the Matrix SWOT (acronym for Strengths, Opportunities, Weaknesses, and Threats) and strategic planning was based on Matus’s postulates .Strengths were the desire of the team to reinstate group activities, the space in the unit and the available educational material. Opportunities were the presence of students of the Education for Work Program of the Ministry of Health in the unit. The lack of participatory planning, means of dissemination, random choice of dates, cancellations and re-markings of the meetings were pointed out as Weaknesses. In addition, the educational methodology used did not follow the prerogatives of reflexive critical learning and popular education in health. Thus, from the issues identified by the strategic planning for the continuity of the educational group, the challenges to be overcome are related, mainly, to making the user the protagonist of the health institution space and the change of management vision in all spheres of power to consolidate the implementation of educational actions in groups.

DOI: 10.12957/demetra.2017.28804

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvia Pereira, Universidade Federal Fluminense

Professora do Departamento de Nutrição Social da Faculdade de BNutricao Emília de Ferreira, atua na área de Nutrição, com ênfase em Alimentação e Nutrição Escolar, Educação Nutricional, Nutrição em Saúde Pública e Nutrição Materno-Infantil.

Daniele Mendonça Ferreira, Universidade Federal Fluminense

Departamento de Nutrição Social, Faculdade de Nutrição Emília de Jesus Ferreiro.  Tem experiência na área de Nutrição, com ênfase em Alimentação e Nutrição Escolar, Educação Nutricional, Nutrição em Saúde Pública e Nutrição Materno-Infantil.

Jane Carlos Santana Capelli, Universidade Federal do Rio de Janeiro - Campus Professor Aloísio Teixeira

Atualmente é professora Adjunto IV do Curso de Nutrição da Universidade Federal do Rio de Janeiro/ Campus UFRJ - Macaé Professor Aloísio Teixeira, atuando na área de Saúde Coletiva, nos seguintes temas: Políticas e Programas em Alimentação e Nutrição, Saúde Auditiva, Avaliação Nutricional de Grupos Populacionais, Saúde Materno Infantil, Epidemiologia do Câncer, Epidemiologia Nutricional.

Audrey Vidal Pereira, Universidade Federal Fluminense

Atualmente está como professor Adjunto na Escola de Enfermagem da Universidade Federal Fluminense. Tem experiência nas áreas de Saúde Coletiva / Estratégia de Saúde da Família e Saúde da Mulher / Enfermagem Obstétrica. Tem atuado em áreas de investigação com os seguintes temas: saúde da mulher, gênero e trabalho.

Alexandra Anastácio, Universidade Federal Fluminense

Atualmente é professor Adjunto da Universidade Federal Fluminense da área de Ciências dos Alimentos. Desenvolve projetos com financiamentos da FAPERJ e UFF nas seguintes temáticas:1. Nutrição e Saúde da Mulher e da Criança. 2. Alimentos para fins especiais. É líder do Núcleo de Pesquisa em Alimentação e Consumo-NUPAC da UFF, integrante do Grupo de Ensino, Extensão e Pesquisa em Alimentação e Saúde Escolar (GEPASE-UFF) e Professor Permanente do Programa de Pós Graduação em Ciências da Nutrição da UFF (PPGCN).

Published

2017-11-04

How to Cite

1.
Pereira S, Ferreira DM, Capelli JCS, Pereira AV, Anastácio A. CONFRONTATIONS FOR THE IMPLEMENTATION AND MAINTENANCE OF EDUCATIONAL GROUPS FOR PREGNANT WOMEN IN PRIMARY CARE. DEMETRA [Internet]. 2017 Nov. 4 [cited 2025 May 2];12(4):1133-46. Available from: https://www.e-publicacoes.uerj.br/demetra/article/view/28804

Issue

Section

FREE THEMED ARTICLES

Most read articles by the same author(s)