Problematizing methodology as an evaluation process in a professional course in the health area
DOI:
https://doi.org/10.12957/sustinere.2017.30285Keywords:
Evaluation, Vocational Teaching, Problematizing, Teaching in HealthAbstract
The purpose of this study is to analyze the use of the problematizing methodology as an evaluation process in the health area. The study field used comprised five students from am elderly care worker vocational course. The observed results describe the difficulty to incorporate the problematizing methodology as an evaluation process in an already structured curriculum. It was found that students still carry a stigma when inquired about evaluations and infer about punitive situations. It was observed that the students understand the importance of the process and made use of it while performing their own learning. It is considered that the methodology used allow to subjectively measure student learning by including their own discussions and previous knowledge established in the classroom.References
ALVES, R. C.; FARIA, M. L. C.; COSTA, F. M. Avaliação dos conhecimentos dos alunos sobre a espécie invasora Achatina fulica (Pulmonata, Achatinidae) em uma escola de ensino fundamental de Colorado do Oeste, Rondônia, Brasil. Gaia Scientia, v. 11, n. 1, 2017.
BATISTA, V. M. D. et al. Avaliação do conhecimento e atitudes dos profissionais de saúde de um hospital de ensino sobre proteção radiológica. 2017.
CARNEIRO, V. F. et al. Avaliação da aprendizagem: concepções e olhares de docentes do curso de odontologia. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. esp., p. 900-915, 2017.
CARVALHO, R. M.; MEIRELLES, R. M. S. Ensino de Ciências e Saúde para Idosos: Uma proposta de construção de Cartilha Informativa em Grupos de Convivência. Revista Práxis, v. 1, n. 2, 2017.
COSTA, G. D.; COTTA, R. M. M. Representações sociais de estudantes da saúde sobre o portfólio reflexivo como método de ensino, aprendizagem e avaliação. CIAIQ2016, v. 1, 2016.
COUTINHO, C. V.; DIAS, G. Á. Curta SUS: avaliação sobre um projeto de cinema e educação popular na promoção à Saúde Pública. Revista Brasileira de Pesquisa em Saúde, v. 18, n. 4, p. 46-54, 2017.
CUNHA, M. et al. Atitudes do enfermeiro em contexto de ensino clínico: uma revisão da literatura. Millenium-Journal of Education, Technologies, and Health, n. 38, p. 271-282, 2016.
FERNANDES, D. Avaliações externas e melhoria das aprendizagens dos alunos: questões críticas de uma relação (im)possível. Conferência apresentada no colóquio: Avaliação externa e qualidade das aprendizagens. Conselho Nacional de Educação, 2014.
FREIRE, P. Educação e mudança. 27ª Ed. Paz e Terra. 1979.
GUERIN, C. S. et al. Promovendo educação em saúde no espaço não formal de aprendizagem. Revista Brasileira em Promoção da Saúde, v. 30, n. 1, p. 5-12, 2017.
HARTZ, Z. M. A. Cuidados primários, avaliação e ações intersetoriais em promoção da saúde. Ciência & Saúde Coletiva, v. 22, n. 3, p. 687-688, 2017.
POLIZELI, L. V. B. et al. Caracterização e impacto dos projetos de pesquisa em saúde encaminhados a um conselho municipal de avaliação em pesquisa. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, v. 7, 2017.
RIBEIRO, D. G.; DOVIGO, L. N.; SILVA, S. R. C. Avaliação de um método educativo em saúde bucal aplicado em escolares de ensino público. Arquivos em Odontologia, v. 45, n. 3, 2016.
ROCHA, P. F.; WARMLING, C. M.; TOASSI, R. F. C. Preceptoria como modalidade de ensino na saúde: atuação e características do preceptor cirurgião-dentista da atenção primária. Saberes Plurais: Educação na Saúde, v. 1, n. 1, 2016.
SANTOS, B. É. F. Avaliação discente sobre interação ensino, serviços e comunidade em equipes de saúde integradas ao Programa Mais Médicos em estado da Amazônia. 2016.
SORDI, M. R. L.; LUDKE, M. Da avaliação da aprendizagem à avaliação institucional: aprendizagens necessárias. Avaliação, Campinas, Sorocaba, SP, v. 14, n. 2, p. 253-266, 2009.
VELOSO, L.; ABRANTES, P.; CRAVEIRO, D. A avaliação externa de escolas como processo social. Educação, Sociedade & Culturas, n. 33, p. 69-88, 2011.
XAVIER, D. B. et al. Portfolio Reflexivo Eletrônico: experiência inovadora de sanitaristas na Residência Multiprofissional em Atenção Básica do Hub/UnB. Tempus Actas de Saúde Coletiva, v. 11, n. 1, 2017.
ZIMMERMANN, M. H.; SILVEIRA, R. F. M.; GOMES, R. Z. Formação continuada no ensino de ciência da saúde: avaliação de habilidades e feedback efetivo. Ensino & Pesquisa, v. 14, n. 02, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright of the articles published in the Journal belong to Revista SUSTINERE your (s) in question (s) author (s), with first publication rights granted to the Revista SUSTINERE.
The published articles are publicly accessible, free to use, with mandatory assignment of original authorship, according to the licensing model Creative Commons 4.0 adopted by the magazine.