Onde vivem os monstros: um breve passeio por entre o livro e o filme

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/soletras.2024.85065

Abstract

Based on a comparative reading of Where the Wild Things Are (1963), considered by many to be Maurice Sendak's greatest work, and the film of the same name (2009), by Spike Jonze, we aim in this study to identify points of approximation and distance between the pieces and how they resort to the specificities of their own languages ​​to construct meanings. To achieve this aim, a bibliographical, qualitative and hypothetical-deductive study is used, which is mainly supported by the reflections of Linden (2011), Moraes (2023) and Nodelman (1988), regarding to theories relating to the book-album, and to the studies of David Bordwell (1985), regarding cinema. We observed, from the readings undertaken, that, if the book proposes innovations regarding the construction of the architecture of the picture book, masterfully exploring the triad of verbal text, illustration and graphic design; the film innovates in thematic terms. Thus, it is noted that both the reader and the viewer of these works need to be open to reading innovative thematic, material and/or aesthetic features and characteristics, taking an active role in their respective enjoyment.

Author Biographies

Fernanda Rios de Melo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Fernanda Rios de Melo é graduada em Cinema pela FAAP, bacharel e licenciada em Letras Português-Alemão pela FFLCH-USP. Em 2011, fez um intercâmbio de um semestre na Freie Universität Berlin. É mestre em Letras na área de Língua e Literatura alemã pela FFCH-USP e, atualmente é doutoranda em Literatura e Crítica Literária pela PUC-SP, bolsista CAPES. De 2018 a 2020, cursou a pós-graduação em Formação de Escritores no núcleo de Literatura Infanto-juvenil do Instituto Vera Cruz. Em 2019, venceu o ProAc de Literatura Infantil e em 2020 publicou seu primeiro livro pela editora Ôzé. E-mail:fernandariosdemelo@gmail.com

Diana Navas, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Diana Navas é mestre em Literatura e Crítica Literária pela PUC-SP, doutora em Literatura Portuguesa pela Universidade de São Paulo e realizou estágio pós-doutoral na Universidade de Aveiro, Portugal. Atua como professora do Programa de Pós-Graduação em Literatura e Crítica Literária e no Programa de Língua Portuguesa da PUC-SP. Suas pesquisas recentes concentram-se nas tendências da literatura juvenil contemporânea brasileira e portuguesa. É bolsista produtividade CNPQ e líder do Grupo de Pesquisa (PUC-SP/CNPQ) “Literatura Juvenil: questões teóricas e práticas de leitura”. E-mail:dnavas@pucsp.br

Published

2024-08-30

Issue

Section

Dossiê 49: Literatura Infantil e Juvenil contemporânea: inquietações e metamorfoses